fredag 11. februar 2011

EM er over og nye utfordringer venter

EM ble en stor suksess for Team Kvåle. Spesielt gjorde Barbro og Bjørnar gode løp og tok 5 medaljer!
Barbro hadde mål om medalje på alle distanser og klinket til med gull på åpningsdistansen, noe hun selv av alle forvenetet minst. Deretter klarte hun å følge opp med to sølvmedaljer på de teknisk krevende sprint og mellomdistansen. På stafetten viste hun også styrke ved å avgjøre gullkampen mot den tredoble brionsevinneren Marjut Turunen og hun kun juble for å klart det tøffe målet med 4 av 4 medaljer!

Overrasket, men svært glad gullvinner

Førstereis Bjørnar syntes løypenettet var klurig de første dagene men klarte allikevel en 7. plass på langdistansen, kun 1. sekund fra podieplassering. På sprinten stokket det seg helt for Bjørnar på to av postene og han endte på en 17. plass. På mellomdistansen som var fellestart klarte han derimot å ha kontroll mens alle andre bommet og tok sin første internasjonale medalje med bronse, kun 7 sekund fra vinneren. Stafetten gikk også Norges ungdoms lag inn til 7. plass i junior klassen som beste ungdoms lag.
Bjørnar og Torstein Wang jubler etter bronse og sølv på fellestarten
Jeg  fant ikke superformen før på siste konkurransedag. Langdistansen kjentes tung og hard og ble tidlig i løpet hentet av vinneren Staffan Tunis med 4 minutter. Dette var ganske deprimerende, men det jeg ikke viste var at Staffan på dette punktet i løpet ledet med 3 minutter og at jeg kun var 1 minutt bak 2. plass. Jeg fikk aldri henget på Staffan siden han hadde en mye høyere fart enn meg, men gjorde endel feil. Allikvel gikk jeg fortere enn han siste halve løpet og ble nr 10. Mange som har sett GPS trackingen har lurt på hva i alle dager hva jeg gjorde på vei mot 6. post. For de av dere som trodde dette var et bevist veivalg så kan jeg si at det var en gedigen bom hvor jeg ikke fikk med meg alle kryssene som kom inn fra høyre og ble gående helt til bredsporet kom inn. Dette tapte jeg over 2 minutt på til Staffan Tunis

Dette kan se ut som et svært defensivt veivalg til 6. post, men er egentlig er grov nybegynner bom. Oransj: Hans Jørgen Kvåle, Lys blå: Kiril Veslov, Mørk blå: Staffan Tunis
Fredagens sprint er det vanskeligste ski-o løpet jeg noen gang har gått. Det skjedde noe man måtte følge med på akkurat nå hele tiden og man rakk aldri studere neste veivalg. Dette gjorde så jeg tok et elendig veivalg samt gjorde noen bommer. Alle gjorde i dag feil, men med godt over halvminuttet i bom og 40 sekunder på mitt ene veivalg hadde jeg hatt mulighet til å klatre høyere på listen når jeg kun var 1.04 bak vinner Peter Arnesson. Det ble tilslutt en 9. plass og min 3. beste internasjonale plassering

10-11 post på sprinten: Jeg viste det var "for bratt" å gå opp de bratte skutersporene rett fra posten og så etter rundt veivalg. Så ikke veivalget til venstre og gikk altfor langt rundt høyre. 40 sekunder tidstap
Mellomdistansen åpnet perfekt for meg med et bedre veivalg inn i 1. post som gjorde att jeg fikk luke og kunne gå alene hele første sommerfugl. Desverre gjorde jeg en mindre feil mot slutten av første sommerfugl som gjør at jeg havner bak en stor klynge i steden for foran den og siden alle skal på samme skuterspor blir det umulig å komme seg forbi. På andre runden gjør jeg en fatal feil i sommerfulgen som gjør at jeg blir passert av hele gruppen som jeg har bak meg, 12 stykker! Dette er det umulig å gjøre noe med på slutten og jeg ender tilslutt på 20 plass.

Mesterskapet ble avsluttet med stafett og dette var oss seniorenes siste sjanse til å vise oss frem på hjemmebane. På laget går Øyvind Watterdal første etappe, jeg andre og Lars Moholdt siste etappe. Øyvind mister dessverre kontrollen like før første post og mister 3-4 minutter. Resten av etappen holder han bra i og jeg veklser ut som 10 lag, 3,5 minutt bak teten. Jeg er fortsatt interressert i å gjøre et bra løp og klinker til fra start for å ta igjen så mye tids som mulig. Løpet går kanonbra og jeg finner krefeter jeg har savnet totalt under mesterskapet så langt. På veksling kan jeg sende ut Lars Moholdt på en 5 plass 2,5 minutt bak ledende Russlands 2. lag, men kun 1,5 minutt unna medalje. Dette er dessverre for mye, og vi blir tilslutt nr 4, 3,5 minutt bak.
Stolte Team Kvåle Supportere på Natrudstilen

Dermed ble det 5 medaljer på Team Kvåle i dette mesterskapet. Barbro og Bjørnar gjorde svært bra innsatser, mens jeg dessverre ikke fant den samme flyten jeg har hatt ved mange løp tidligere i år.

Nå har vi derimot blikket rettet fremover og i helga konkurrerer Barbro i Norgescup i langrenn på Beitostølen. Allerede i dag skal hun gå sprint i U23 NM og kanskje finnes det en mulighet til å kvalifisere seg til verdenscupsprinten i Drammen? Hans Jørgen har nå alt fokus mot VM i Tänndalen i slutten på mars og skal gå relevante ski-o løp i Sundsvall nå i helga. Det er på tide å ta igjen på svenskene fra EM. Neste helg er det også NM i ski-o i Stokke som vi ser frem imot.

Resultater fra alle dager
Bilder

/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar