mandag 1. februar 2010

Nordisk juniorlandskamp, Kuopio Finland

Tirsdag kveld møtte 33 ungdommer som hadde blitt tatt ut til å representere Norge innenfor hopp, kombinert og langrenn i nordisk juniorlandskamp 2010 opp på Rica ved Gardermoen. Jeg var altså en av disse. Når vi kom dit var det middag og et kort infomøte før vi hoppet i seng.

Vi satt oss i bussen halv 9 onsdag morgen og der satt vi nesten helt til vi kom frem til ferja mellom Stockholm og Åbo halv 7, innlagt 2 matpauser på turen. Tiden på bussen ble brukt til å sove, høre på musikk, sitte på dataen eller se på DVD. På ferja fikk vi deilig middag før tiden var inne for senga på noen varme lugarer og fest-gale svensker og finner ved siden av tok det litt tid før vi fikk sove.

Torsdag morgen måtte vi stå opp tidlig ettersom ferja gikk i land kl 6 finsk tid, altså en time før enn i Norge. Da var det bare 45 mil opp til Kuopio igjen i buss. Når vi kom frem til Kuopio var det å installere seg på rommet og rett ut å teste løyper. Erfaringen vi fikk av løypene var at de var trange og motvind på oppløpet. Kvelden ble brukt til å lade opp og litt film titting.

Starten på fredag var ikke før kl 15. Så vi hadde veldig god tid før vi startet, ettersom alle måtte opp til frokost før 10. Noen brukte tiden til å jogge seg en tur. Det sto sprint skøyting på programmet og etter en bra prolog lå jeg på 3 plass. Jeg gikk en grei kvartfinale og gikk videre til semifinale, men da skar det seg. Jeg hadde hørt at det var de 3 beste fra hver semifinale som gikk til finale og at de ikke hadde tatt tider i heatene. Så på oppløpet når jeg så at jeg lå blant de 3 første skled jeg bare inn de siste meterne, og da kom på 3 i mitt semifinaleheat kun noen centimeter bak ei svenske som hadde strekt frem foten. Da viste det seg at det var 3 og 4 plassen fra det andre semifinaleheatet som gikk videre fordi de hadde bedre tid en meg. En veldig sur og bitter Barbro var ikke spesielt fornøyd med seg selv da hun måtte varme opp til B-finalen. Det skulle ikke gå bedre i B-finalen heller, opp den siste bakken før oppløpet tråkket jeg på staven til Hilde Landheim så jeg falt og ble desidert sist. En meget skuffet Barbro måtte se A-finalen fra målområdet med en 11 plass som resultat.

På lørdag var det en revansje sugen Barbro som våknet og gledet seg til yndlingsdistansen 5km klassisk, men kjente at beina ikke var hundre prosent etter sprinten i går. Og når skiene heller ikke var 100 %, var det nok en litt defensiv Barbro som stod på startstreken. Det var ikke noe knall løp av meg, jeg følte meg tung fra start og det ble et skikkelig sliteløp, men plasseringen var bra for det. Jeg kom på 5, bare 3,5 sekunder fra pallen og 24 opp til vinneren.

På søndag var det stafett og jeg skulle gå første etappe, 3km klassisk. Jeg gikk på lag med Hilde Landheim og Vilde Buhrkall som gikk 2 og 3 etappe skøyting. Jeg tok starten selv etter råd om at det var lurt å ligge bak. Jeg dro hele veien på første etappen og vekslet først 2 sek før Finland og 10 sek før Sverige som var storfavoritter. Hilde gikk ifra Finland og vekslet med Vilde som hadde 10 sek forsprang. Finnen tok innpå og det hele ble avsluttet med et spurtoppgjør som Vilde vant med glans og vi var 5,5 sek før Finnene i mål og Sverige var hele 45 sekunder bak. Guttene gikk også veldig bra der det ble gull og bronse til 1 og 2 laget. Det var veldig gøy å vinne stafetten og tanken på å kjøre buss i ett døgn er letter med en gullmedalje liggende i bagasjen. Etter premieutdelingen hvor vi norske tok helt av etter mange seiere og seier totalt i juniorlandskampen, hadde vi dårlig tid til å rekke båten tilbake til Stockholm, men den rakk vi fint. Kvelden på båten i går ble brukt til pengespill, playstation, disco, heiskjøring og mye mer, det ble en sen kveld.

Nå sitter jeg på bussen i Sverige på tur hjem, det er en trøtt gjeng i bussen som gleder seg til å komme hjem og spise noe annet en skinke og ost på brødskiva. Det har vært en herlig tur, der jeg har blitt kjent med mange nye og blitt mange erfaringer rikere.

Andre gode norske resultater: Vilde Haugan Buhrkall fikk 3 plass på sprint, Hilde Landheim ble 3 på 5km klassisk, Sindre Bjørnestad Skaar vant sprinten og kom på 2 plass på klassisk 10km og Martin Nyenget fikk 3 plass på 10 km klassisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar