tirsdag 31. mars 2009

NM sprint og NorgesCup finale på Røros

Så var det klart for de siste viktige rennene for meg denne sesongen; NM sprint og norgescup finalen. Jeg lå på 9 plass sammenlagt i cupen før denne helgen og hadde som mål med to gode renn og kanskje klatre litt sammenlagt. Kroppen virket veldig bra og fikk ladet ordentlig opp på samlingen i Bruksvallarne før i uken.
NM sprint: løypa var veldig hard, du starter rett i en bratt motbakke som er ca 70m så får du en nedoverbakke med en skarp sving før en ny bakke møter deg, når du har besteget denne bakken er du på toppen av løypa og det er nedover og flatt inn til mål. Denne løypa var egentlig ikke noe for meg, jeg er best i de flate og kuperte partiene, men etter en prolog med mye stress og holder på å dette flere ganger underveis i løypa endte jeg på en 7 plass, noe som var veldig overraskende for jeg kunne gått endel fortere. I kvartfinalen kommer jeg i et veldig greit heat, jeg ligger på 2 plass på toppen av løypa og er egentlig sikret videre avangsement, men jeg klarte å falle i en liten dump før nedoverbakken ned til stadioen. Jeg kommer meg fort på beina igjen og ligger på 4 rett bak 2 stykker, mens hun som leder har en stor luke. Jeg biter meg fast og tar noen ekstra stavtak før nedoverbakken, og takket være veldig gode ski klarer jeg en 3 plass på oppløpet som holder til at jeg går videre som "lucky loser". I semifinalen har jeg lyst på revansje og vise at jeg er bedre enn "lucky loser" og klemmer til fra start. Etter bakkene og opp til toppen ligger jeg på 4 plass ned bakken igjen, og igjen takket være KNALL ski glir jeg fra de andre og har en klar 2 plass inn på oppløpet og klar for finale! Finale var målet for dagen og jeg var veldig fornøyd. I finalen står jeg igjen 2 sekunder før jeg begynner å gå og er allerede 2 meter bak, dette klarer jeg aldri å ta igjen selv om det er noen fall og slik på de andre, jeg endte tilslutt desidert bakerst på en 6 plass, noe som jeg er veldig fornøyd med, siden jeg ikke er egnet for skøytesprint og ihvertfall ikke i løype med bratte motbakker.
NC finale: vi skulle gå 2 runder av 3.75km, en klassisk runde og en skøyte runde. Jeg hadde som mål å gå ut hardt og gå ordentlig på på klassisken og heller la det gå som det går på skøytinga. Dette skjedde ikke, jeg kom sist ut og hadde store problemer med å henge på på klassisken. Men etter supre ski, igjen, tok jeg igjen 5 stykker ned den siste bakken før mål og vekslet som nr 8, på skøytinga går jeg kontrolert ut for ikke å gå meg stiv, forran meg har jeg to løpere som jeg ser er slitene og bak hører jeg de nesten puster meg i nakken, men jeg holder et jevnt tempo og tar igjen de to forran meg og holder luka bakover, jeg kommer på 6 plass i mål og er veldig fornøyd med det, spesielt skøytinga!
Jeg endte tilslutt som nr 9 sammenlagt i cupen alikevel, hadde jeg vært gått litt bedre i Harstad og hatt hellet på min side i Bardu kunne jeg klatret fort litt oppover for det var veldig jevnt. Det året her har jeg hatt to bra helger (NM Bardu og NC finale Røros) og to middels helger (NC Granåsen og NC Harstad), men alt i alt er jeg veldig fornøyd med sesongen etter det grunnlaget jeg fikk lagt i høst med mye sykdom. NM helgene har vært veldig bra og jeg har med 4, 6 og 8 plass hjem!
Når jeg kom hjem til Lillehammer på søndag kveld var det å ha hode i treningslæreboka frem til eksamen på tirsdag.

1 kommentar: