mandag 30. mars 2009

Finland med Pello, Ski-O Tour the Kairat og Lumi Rasti


Olli Markus og jeg faller i samme bekk under Ski-O Touren i Sveits tidligere i år
Foto: Sindre Haverstad

Den siste uka har jeg vært på besøk hos jr VM kongen Olli Markus Taivanen i Pello i Finland. I vinter har han rappet med seg 4 jr VM Gull, sr VM Gull, Sølv og Bronse. Med på samling var Olli Markus, hans bror Juho-Matti Taivanen, Marko Vapa, Tanneli Pantsar, Martelius Jesse og jeg. Vi har trent bra denne uken, med flere fine skiturer og skiorienteringstreninger. Blandt annet har de arrangert Ski-O Tour the Kairat. Det var 4 ski-o sprinter i løpet av 2 timer. De tre første var fellestart og den siste jaktstart etter et poengsystem. Jeg knakk staven i den første konkurransen og tapte mye der, men vant en knepen seier i det andre løpet. I den tredje konkurransen ble jeg nr 3 bak Taivanen brødrene. Det siste løpet var ett motbakkeløp opp en slalombakke, men desverre ble brødrene Taivanen for sterke og jeg ble nr 3 totalt.

Dagen etter var det en sermoni for å feire Olli Markus sin fantastiske sesong. Som en åpning på sermonien skulle vi ha en showsprint for de fremmøtte. Dette ble gjort ved at alle fikk utdelt med seg en GPS og tilskuerne fikk dermed se på en på en storskjerm hvor vi gikk. Samtidig forklarte Olli for dem hvorfor vi gjorde de valgene vi gjorde. Etter hva jeg vil tro var så å si hele Pello by tilstede, for de klarte å fylle en stor gymsal. Etter sprinten ble det holdt utrolig mange taler og det ble utdelt nok blomster til at Olli nå kan starte sin egen blomsterbutikk, og etter hva jeg vil tro også nok egenkapital til det. En ting fant jeg i hvertfall ut, at selv om man hører et språk konstant i fire dager lærer man seg det ikke av den grunn. Men en fin sermoni var det, og en veldig god kake!

En liten film fra oppholdet


Fredag bar det til Sodankylä og Lumi Rastit. Første dagen var det mellomdistanse som gikk i et svært tøft terreng til å være Finland. Jeg slet meg rundt til en 8. plass. Dagen etter var det sprint FM der kvalifiseringen telte i sammendraget. Kvalifiseringen gikk greit bortsett fra at jeg gikk meg "fast" en plass og tapte mye tid der. Det var en morsom sprint med høy fart og klurige veivalg. Jeg endte tilslutt et minutt bak, men i Finlands tøffe konkurranse rakk det bare til en 13 plass. I finalen gjorde jeg en enorm bom til 2. posten og tapte over 1:30 på at jeg overså et kryss. Dermed var løpet kjørt og jeg gikk bare til mål uten noen større glød til å kjempe. Søndagen var det en 24,5 km lang langdistanse som sto på programmet. Jeg åpnet bra og etter langstrekket til 2. posten lå jeg som nr 3. Desverre var ikke kroppen helt pigg og jeg ble tidlig sliten og mistet litt fokus og klarte også igjen å overse kryss mens jeg leste på kartet. Men mot slutten klarte jeg å fokusere igjen og hadde bestetid på et 10 min langt motbakkestrekk opp en slalombakke etter å ha sett ut et smart veivalg for å spare høyde. Jeg ble tilslutt nr 9 totalt i Lumi Rastit. Det er en grei plassering så sent på sesongen når formen ikke er noe videre









Se flere kart

Hva jeg har lært av en verdensmester den siste uka:
  • Man skal trene mye og bra
  • Man trenger ingen eksakt plan, men høre på kroppen om morgenen og trene slik du får beskjed om
  • Man trenger ikke skrive treningsdagbok
  • Man skal på hviledager løpe 40 minutter
  • Man skal drikke MYE te (minst 3 liter om dagen). Helst med en skje honning og et lass sukker i
  • Man skal tegne inn veivalg så fort man har mulighet
  • Det skal alltid ligge kart på bordet som man skal studere
  • Kutt
  • En bastu skal være varm, ikke Japan lunket
  • Snøbading er kaldt
  • Skylle bena med kaldt vann i badstua skal vistnok være bra, men også kaldt
  • Man skal digge finsk rock og helst sitte hele den 2 timer lange kjøreturen i bar overkropp og ta helt av under hver eneste sang som kommer på radioen (som kun spiller finsk rock)
  • Rex staver er bedre en man tror, men de kan knekke.
  • Klassisk er som å banne i kirka. Hold deg så langt unna som mulig og ikke tenk på å ha det i skiparken
  • Man skal kun trene på ski (skøyting såklart) eller løping. Rulleski skal kun anvendes i nødsfall
  • Om sommeren skal man springe så mye orientering som mulig, og helst ta med seg noen medaljer her også
  • Formtopping gjøres ved en intervalluke etterfulgt av en rolig uke
Verre er det ikke. Men det finnes jo mange veier, desverre når ikke alle helt til Rom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar