søndag 9. januar 2011

Tung start på touren

Ski-O samlinga på Lygna/Åstjern i jula ble svært vellykket og vi fikk til mange gode o-tekniske treninger, til tross for en kranglete skuter. Totalt deltok over 30 personer på forskjellige øvinger både norske og svenske. Samlingas høydepunkt var en knockout sprint som var svært teknisk og bød på mange mann-mann dueller.

Samlinga ble avsluttet med en konkurransedag på Lygna med en sprintkonkurranse som var Norgescup og uttaksløp til EM, og en sprintstafett. Sprint gikk bra foruten en bom på 40 sekund og en bom inne på stadion hvor jeg gikk rett forbi siste post. Jeg ble beste norske, slått av to av de svenske vennene som var med på samlinga. På sprintstafetten stilte jeg sammen med Barbro i mix-klassen og vi vant denne foran familien Tonna og søsknene Haverstad

Etter samlinga ble det er par rolige dager hjemme før vi satte kursen mot Alpene og Ski-O Tour. I år arrangeres det først 3 konkurranser i Østerrike etterfulgt av en lang reise til Slovakia og 3 konkurranser der. Siden konkurransene i Slovakia koliderer med NM stafett reiser de fleste norske utøverne hjem. Jeg fikk ikke til noe stafettlag i år og prioritere isteden å gå konkurransene her nede for å få konkurranseerfaring og samle World-ranking poeng. Jeg reiser derfor sammen med Sindre Haverstad og to finner, Staffan Tunis og Janne Häkkinen som alle skal gå hele touren.

Hans Jørgen varmer opp til touren. Foto: Erik Blomgren


Vi har nå gjennomført de første 2 løpene og det har ikke vært fullklaff for min del. Forholdene er litt spesielle, med opp mot 10 varmegrader og kulde om nettene blir forholdene annerledes enn hva vi har hatt hjemme hvor det ikke har vært under -10 grader siden starten av november. Jeg slet derfor med kuttene under gårsdagens mellomdistane, både kutter som ikke var mulige å gå og kutter jeg ikke tok og tapte svært mye tid. Mot slutten av løpet ble jeg tatt igjen av fire minutter senere startende Lars Moholdt, men klarte å øke farten og holdt han bak meg de siste 5 postene. Jeg endte dermed som nr 16. Lars gjorde et bra løp og gikk inn til seier. I tillegg vant også Marte Reenaas dameklassen, så det ble dobbelt norsk. Imponerende! Det lover godt med tanke på de kommende mesterskapene.

I dag var det langdistanse, selv om den ikke var spesielt lang. Der var nå paybacktime og løpet begynte bra. Etter en kontrollert åpning på langstrekket til 1. post gikk det bra i motbakken til 2. post. Ut fra 2. post var det en bratt kuttings som endte over en smal bru. Så langt gikk det bra, men i det jeg passerer den lille brua, som jeg så langt har fokusert alt på å treffe, løfter jeg blikket og ser en meter foran meg en stålwire, 20 cm over snøen. Av refleks satser jeg, men snøen under gir etter og jeg kommer knapt opp fra snøen. Refleks B blir dermed å legge så mye vekt som mulig bakover å håpe wiren ryker. Det gjorde den ikke! Det endte dermed med fall og til min store fortvilelse så jeg min nye ONE WAY Extra Hot stav ligge knekt i snøen. Tynget av en ekstrem skuffelse trasker jeg dermed tilbake opp mot 2. posten hvor det hadde stått en fotograf som var så hyggelig å låne meg sin stav. Dette gjorde så jeg kunne fullføre løpet, men staven var svært myk og jeg klarte ikke å skape samme kraft i de bratte bakkene. Uansett takk til den hyggelige østerrikske fotografen.

Også i dag ble jeg hentet av fire minutter senere startende Lars nede på flatene før mål. Like etter hentet også reisekamerat Staffan Tunis oss, men jeg klarte allikevel å hente frem litt ekstra krefter og holdt dem bak de siste 9 postene før Staffan skled forbi på slutten og gikk inn til en klar vinnertid med en seiersmargin på godt over 2 minutter. Ekstremt sterkt med hele verdenseliten på plass! Uansett viser dette at jeg har nivået inne siden jeg kan matche begge de to vinnerne på den siste kvarte delen av løpet begge dager. Marte gjorde også et like imponerende løp i dameklassen i dag og vant for andre dag på rad.

I morgen venter en sprintkonkurranse før vi på tirsdag har mange timer i bil foran oss med kurs for Kremnica i Slovakia. Skal bli interessant med et nytt land og utfordrende konkurranser.


/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar