lørdag 27. november 2010

4 måneder igjen til VM gull?

Nå er landslaget i ski-orientering samlet på landslagssamling på Skeikampen. Snøforholdene er dessverre ikke optimale, men våre ivrige ledere har jobbet svært bra og klart å få til et imponerende løypenett. Med en snødybde på 5 til 10 cm har de utnyttet myrene ypperlig. En del gress i løypene gjør det til svært tunge forhold som vi får kjempe med.

Dessverre har mange av landslagsløperne valgt å ikke komme til denne samlinga av diverse grunner i tillegg til snømengden og temperaturene det var spådd. Heldigvis har vi vært mye heldigere enn hva metrologoene forutså og vi har hatt greie treningsforhold og bra o-tekniske treninger. Jeg synes det er veldig synd at mange av utøverne ikke stiller og dermed senker nivået på samlinga for alle oss andre. Heldigvis gjør lederne våre en god jobb og legger alt til rette for at vi skal kunne få best mulig utbytte av samlingen. Så får de som velger å bli værende hjemme ligge steget bak den fordelen vi får av denne samlingen og kan ta med oss inn i sesongen.

I dag har vi hatt et testløp over 6,1 km. Dette var min første ordentlige hardøkt etter en tung periode som jeg har slitt med noen uker nå. Men i dag fungerte det OK fysisk, selv om jeg ikke klarte å skape den farten jeg ønsket. Allikevel klarte jeg å presse godt hele veien og hadde faktisk 94% av makspuls i snitt på konkurransen! Det viser at jeg er kommet ut av den perioden der jeg ikke orket å presse meg. Regner med at jeg får mer punch etter et par hardøkter til. Jeg gjorde endel små o-tekniske feil som tilsammen koster meg mye tid, men det hold allikevel til seier i årets premiere, 1:32 foran Ove Sætra. Se strekktider

Løypa med mine veivalg, trykk på kartet for å se hele løypa
Neste helg reiser vi til Ylläs for å bryne oss i svært utfordrende løypenett med internasjonal motstand på høyeste nivå. Da må jeg få bedre flyt i o-teknikken enn i dag. Etter dette går det slag i slag med ski-o som forhåpentligvis skal resultere i at vi om nøyaktig 4 måneder kan ta klivet opp på toppen av pallen som vinnere av årets VM stafett i Tänndalen
Forhåpentligvis får vi en reprise av forrige vinters seier på World-Cup stafetten i Ånn ved VM i mars. Foto: Ski-o.com
Nå skal vi nyte et par dager til i løypenettet på Skeikampen før jeg får et par rolige dager på Brandbu og tester skiforholdene på Lygna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar