mandag 11. januar 2010

Veien bort fra Kongepokal

I helga ble det arrangert O-treff med innlagt NM langdistanse og NM stafett i Fageråsen i Trysil. På langdistansen var det i år også satt opp kongepokal til vinneren, noe som gjøres så sjeldent som hvert 4. år og dermed er det gjeveste man kan vinne i norsk ski-o.

Venner av Norsk Skiorientering som var arrangør hadde gjort en svært god jobb med løypenettet både når det gjelder størrelse og kvaliteten på sporene. På grunn av kulden som her herjet i Sør-Norge siste ukene var snøen ganske trå, men på lørdagen må Fageråsen ha vært en av de varmeste stedene i mange mils omkrets, for med -8 grader var det ikke noe problem å kle seg i kondomdress og dra et ordentlig "magadrag" uten å høres ut som om man hadde røyket i 30 år etterpå. Dessverre hadde hele den siste uka hold -25 til -3o grader så jeg hadde ikke gått en eneste skitur siden konkurransene på Lier helga før, kun noen kortere joggeturer og sykkelturer innendørs samt litt styrke var alt jeg hadde fått gjort av trening. Det var noen jeg kom til å få smake i løpet av helga.

På start tar jeg opp kartet og ser at i dag kommer det til å bli mye bakker. Jeg biter tenna sammen for jeg ønsker ei god gjennomkjøring til neste ukes verdenscup. Allerede på vei til 1.post kjenner jeg at kroppen kjennes tung, men jeg prøver å holde farten oppe. Det blir en lang nedoverbakke ned mot 3. og 4. post så jeg regner med å kunne ta meg inn igjen der, men mot 4. post gjør jeg en feil i et kryss som jeg feiltolker og taper der 80 sekund. Når jeg i tillegg gjør et dårlig veivalg på tur opp igjen har allerede Lars Moholdt hentet meg med 2 minutt og lufta gårm litt ut av meg. På langstrekket mot 8. post går vi hvert vårt veivalg, men når jeg skjønner at jeg har tapt mye tid på mitt veivalg forsvinner det lille jeg hadde motivasjonen for å kjempe videre på den tunge dagen. Jeg fortsetter for å få med meg den o-tekniske treninga, men kroppen er helt død og jeg gjør flere dårlige veivalg. Jeg blir i mål nr 5, hele 10 minutt bak suverene Lars Moholdt. Sølvet gikk til Sindre Haverstad og bronsen til Øystein Kvaal Østerbø. En tung dag på jobben.

Se kart med GPS rute på Routegadget og resultater på ski-o.com


Hans Jørgen går hardt fra start under søndagens stafett og skaffer seg fort en luke.


På søndag var det NM stafett, og jeg stilte sammen med Bjørnar Kvåle og min samboer i Falun Kim Andre Sveen. Jeg gikk 1. etappe og hadde bestemt meg for at i dag skulle jeg gjøre et bra løp. Jeg klinker til fra start og får fort en svært stor luke på resten av feltet. Jeg går med grei o-teknisk flyt og selv om kroppen ikke er helt pigg er den i hvertfall mye bedre enn dagen før. Jeg kommer først inn til veksling 44 sekunder foran Øystein Kvaal Østerbø og sender ut Bjørnar. Han går en svært bra etappe og Kim Andre går ut og kan lukte medaljen fremfor seg. Han kjenner seg sliten etter den tøffe langdistansen som sitter i kroppen, men gjennomfører et greit løp. Dessverre får vi ikke godkjent stafetten for at Bjørnar ikke var gammel nok til å stille i NM stafett.




Jeg sender Bjørnar ut i tet på 2. etappe
Stafettresultater på ski-o.com

Totalt sett så ble det en helg som jeg ikke klarte å gjennomføre like godt som jeg hadde håpet. Men søndagens løp gav svar som viser at med litt skigåing og mildere vær den siste uka regner jeg med at formen og o-teknikken sitter der den skal når verdenscupen starter i St Petersburg neste helg med mellomdistanse fellestart på fredag, sprint og sprintstafett på lørdag og langdistanse på mandag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar