søndag 17. januar 2010

Forsinket oppdatering fra hotellferien i Surnadal

Onsdag 6. januar reiste jeg opp til Surnadal for sesongens første NC i langrenn. I følge værmeldingene var det spådd veldig kaldt denne helgen og det skulle ikke slå feil. På turen oppover viste gradestokken -37 på det kaldeste, noe som skulle gjøre at det ble en helg der senga på hotellet nesten gikk varm.

Torsdagen ble brukt til gjennomgang av løyper, testing av ski og noen hurtighetsdrag. Det var veldig kaldt, rundt i -20. Og etter værmeldingen skulle det være rundt -13 til -15, så der hadde de tatt veldig feil. Og det ble ikke bedre til fredag heller.
Jeg var helt klar og satt klar nede i lobbyen på hotellet 08.58 (til en overraskelse at jeg for en gangs skyld var for tidlig ute) da jeg fikk den skuffende beskjeden om at rennet var avlyst. Jeg ble så sur og irritert at jeg satt der i 20 minutter å så på nyhetene på NRK før jeg gikk sutrende opp på rommet. Vi tok en rolig skitur på stadion allikevel, så vi ble ekstra godt kjent med løypene. Til en gledende melding for meg ble klassisk rennet som egentlig skulle arrangeres den dagen flyttet til lørdag og sprinten ble skjøvet ut av programmet. Resten av dagen ble brukt på senga på hotellrommet foran PC’n.

NTG jenter holder humøret oppe tross avlysning (ER)

Neste dag startet heller ikke så bra med at alle ved frokostbordet sa at det også i dag var mye kaldere enn de hadde meldt på forhånd og at rennet sannsynligvis kom til å bli utsatt til kl 12, og det ble det så det var bare å gå opp på rommet og sove litt til. I halv 11 tiden satte vi kursen opp mot stadion, og IGJEN på vei oppover fikk vi beskjed om at rennet var avlyst. En veldig hissig Barbro gikk nesten løs på sete foran og mente hun ikke hadde dratt så langt for å gå et skøyte renn, men etter en langtur på ”andre siden av veien” som det bare var -5 oppe kom den positive beskjeden om at klassisk rennet igjen ble flyttet til søndag. Resten av dagen ble igjen tilbrakt i den nå ganske godt brukte senga på hotellet.

På søndag var jeg helt klar for at det skulle være renn. Pakket sakene, satte kursen mot stadion, tok på startnummeret og skulle akkurat til å gå ut å teste ski da den sure beskjeden kom NOK EN GANG: ”Dagens renn er avlyst!”. Men for min fikk jeg kjørt kroppen allikevel. Juniorlandslagstreneren kom til meg og sa jeg skulle være med å gå testrenn til jr.vm i den varmeste delen av løypa. Jeg var veldig nervøs. Det var meg og 7 andre jenter der de fleste andre var på landslaget som skulle gå 6 km på 2 runder. Jeg følte meg ikke i topp slag før start, og det føltes sånn under hele løpet også. Etter å ha blitt tatt igjen og kommet desidert sist, var det en skuffet Barbro som reiste tilbake til hotellet pakket bagen og satt seg i bilen for en 5 timers biltur hjem med oppladet iPod.

En skuffet og irritert Barbro på hotelrommet

Så det ble en skikkelig bom tur for meg å dra til Surnadal. Hvis jeg eventuelt blir tatt ut til jr.VM i ski-o går dette nemmelig samtidig med neste NC som er på Hovden. Dette får store konsekvenser i forhold til NC-finalen hvor bare de 15 beste sammenlagt får gå, og når jeg bare har to distanser på NM jeg kan få poeng på kan dette bli veldig hardt. Men det er bare å tenke positivt, og tenke at det er bare å prestere når jeg skal, så får resultatene komme etter det.

1 kommentar: