lørdag 16. januar 2010

Fartsfylt dag

I dag var den store sprintdagen under verdenscuprunden i St Petersburg. På formiddagen sto det en vanlig sprint på 2,9 km på programmet og på ettermiddagen nyskapningen sprintstafett som ble gjennomført for første gang i verdenscup som en del av IOFs sprintsatsning.

Sprint

Før sprinten merket jeg at kroppen var mye sprekere enn gårsdagen og at jeg var klar for å gå et godt løp. Jeg merket allerede fra start at jeg hadde god flyt og at det fantes krefter å jobbe med. Forholdene var noen steder ganske løse, men jeg følte at jeg klarte å skape bra fart. Dessverre gjorde jeg en veivalgsfeil midtveis i løpet som jeg tapte en del tid på og i tillegg en 20 sekunds bom mot slutten av løpet. Dermed ble løpet som jeg selv følte hadde gått ganske bra kun en 20 plass, 1 minutt bak vinneren Kirill Veselov fra Russland. Men jeg var bare 43 sekund fra 3 plass, så ikke altfor skremmende langt opp til en god plassering selv om marginene er svært små. Øyvind Watterdal ble beste norske på 5. plass og Eivind Tonna nr 7

Resultater sprint

Sprintstafett

Etter sprinten ble vi busset hjem til hotellet for å få i oss lunsj før det bar tilbake til arenaen. IOF ønsker et større fokus på sprintdistansene siden det er dette de ser for seg som veien inn i OL. Derfor ble det arrangert en sprintstafett som sammen med en mix-sprintstafett og de vanlige sprintene danner resultatet i sprintverdenscupen. I dagens sprintstafett var det to løpere på hvert lag som sammen gjennomførte 6 etapper av 5 til 8 minutt. Jeg gikk første (og 3. og 5.) etappe for Norges første lag med Lars Moholdt som ankermann.

Og høy fart, spenning og tette mann mot mann dueller ble det. Jeg kunne lese av på pulsklokka at jeg hadde vært oppe i 96% av makspuls flere ganger i løpet av løpet.

Igjen hadde jeg forholdsvis kort gafling på 1. runden jeg fant raskt flyten og ledet gaflingen hele veien og vekslet over til Lars Moholdt som andremann like etter Ove Sætra på Norges 3. lag som hadde en litt kortere gafling mot mål. Lars fikk en lang gafling på sin etappe og tapte dermed noen plasser. Jeg hadde også en halvlang gafling på 3. etappen og vekslet over som nr 3 sammen med Eivind Tonna på Norges 2. lag. Nå hadde alle lagene gått de samme gaflingene så nå var det mulig å se hvordan det foreløpige resultatet i stafetten var. Dermed jaget Øyvind Watterdal og Lars Russlands første lag som nå hadde skaffet seg en liten luke. Lars hadde igjen en litt lang gafling og tapte noen plasser. Jeg hentet flere av disse på min litt kortere gafling og sendte Lars ut på 4. plass på siste etappe med 42 sekunder frem til tet. Han hadde litt kontakt med lagene som jaget bak etter en liten bom, men gikk i fra dem på slutten. Dermed endte vi tilslutt etter gode løp av oss begge på 4. plass, 1:12 bak vinneren Russland som vant ”spurtoppgjøret” foran Finland og Sverige. Jeg gikk et svært godt løp og gjorde så å si ingen tidstap i det hele tatt. Lars hadde noen mindre feil, men ingen større, så i dag var nok 4. plass det beste vi kunne oppnå. Norge 2 med Eivind Tonna og Øyvind Watterdal ble nr 8 etter en litt sur bom av Eivind på slutten av 5. etappen, mens Norge 3 med Ove Sætra og Eirik Watterdal ble nr 13.

Jeg og Lars Moholdt diskuterer veivalg etter målgang. Foto: Jan Arild Johnsen, NOF

Sprintstafett var svært gøy og med den tettheten og farten det ble i det halvåpne terrenget var det veldig morsomt både for utøvere og de som fulgte stafetten fra ”sidelinjen”. Et meget godt konsept som vil være med på å gjøre sporten vår enda mer actionfylt og interessant.

Resultater Sprintstafett

Arrangørens hjemmeside

Sak på om løpet ski-o.com og NOFs hjemmeside

Les hvordan det har gått med damene på Marte Reenaas sin hjemmeside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar