søndag 22. november 2009

Årets vakreste?

Etter samlinga på Skei satte jeg og Lars Moholdt oss i bilen og kjørte videre over grensa til Bruksvallarna i Sverige. Her knyttet også Sindre Haverstad seg til oss og etter hvert Magne Moholdt (Lars far) og Christina Løvald Hellberg. Vi hadde ei uke med bra skiforhold og mye trening foran oss, og allerede første økta på mandagen innfridde til alle forhåpningene vi hadde bygd opp. Klokka var halv ni når vi var kommet opp på fjellet, løypene var nykjørte trikkeskinner, sola på veg opp og "morgondimman" lettet. Og best av alt, det kom til å ta minst en halv time før neste svenske tjuvsover kom opp hit etter oss. Desverre hadde ikke engang Sindre med seg kamera ut på økta.
Resten av samlinga klarte ikke holde like vakkert nivå, men vi fikk gjort en svært god treningsjobb, selv om det var litt mange (eller få) "spæk" i følge Lars, noe jeg velger å tyde til at det var i kalleste laget å kjøre den over 5 minutt lange nedoverbakken ned fra fjellet i - 15 grader.
I tillegg til supre skiforhold hadde også Johan Granath lagt sjelen sin i å lage knall ski-o økter for oss og de andre på Dala Sport Academy. Se kart til høyre eller fler her.

På søndagen gikk vi de svenske åpningsrennene. Her ble Lars beste ski-o løper på 37 plass, 2:25 etter vinneren Devon Kershaw. Han slo meg med 40 sekunder og jeg endte på 54 plass. Allikevel er dette et av de beste løpene jeg har gått noen gang, kun 3 minutt bak de beste seniorene i verden i min "første" seniorkonkurranse. I fjor var jeg nesten 5 minutt bak på de samme løpene, så avstanden frem til de beste blir mindre hvert år. Etter løpene dro Sindre og Lars hjem til trondheim for å studere, mens jeg ble igjen i 3 dager til. Dessverre var det meste av godværet over og temperaturen steg til rundt "nollan" og det regnet og sluddet om hverandre. Det gjorde skiforholdene endel tyngre, og spesielt på den siste dagens intervaller som jeg kjørte sammen med Johan i en skuterled. Når vi kom opp på fjellet var det nesten 10 cm "sørpe" i skutersporet og vi fikk virkelig jobbe på. Så slitne som vi var satte vi kursen hjem på onsdagen. Da var det på tide å begynne å forberede fredagens eksamen som nærmet seg!

Vil også gratulere Marte Renaas som vinner av prisen "Årets ski-o løper". Vel fortjent!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar