onsdag 7. desember 2011

Man er ikke god før man …

… har vunnet i Finland er et ordtak som den nye finske landslagstreneren, Eivind Tonna, har sagt i alle år. Og så langt har jeg ikke klart å bryte den forbannelsen.

I helgen var det ny mulighet med sesongåpningsrenn i Saariselkä med over 500 startende. Jeg gledet meg enormt til å komme i gang på ordentlig med ski-o sesongen og å få testet hvordan jeg lå ann etter sommerens og høstens trening. Og startfeltet var blant det beste man kan oppdrive med både de beste finske, norske, svenske og sveitsiske løperne til start. Noe som også gjør at det ligger mye prestisje i å gjøre det bra her. Dessverre er det som resten av Norden svært lite snø, men heldigvis er det en 20 cm natursnø og fin bunn så løypene var overraskende bra.

Allerede etter 1 minutt på lørdagens mellomdistanse kjente jeg hvor morsomt det var å endelig gå ski-o igjen og resten av løpet føltes det som jeg fløy. Jeg gjorde noen mindre feil som gjorde at jeg tapte rundt 45 sekunder, men jeg hadde holdt en svært høy fart i sporet for i mål var jeg kun 1 sekund bak vinneren, Matti Keskinarkaus. Litt surt å være ett sekund bak, men en meget god start på sesongen og et godt utgangspunkt i sammendraget foran søndagens fellestart.
Kart fra mellomdistansen med rute. Trykk på kartet for å se hele

Fellestarten var også like morsom og jeg følte meg svært sterk. Det ble etter hvert utkrystalisert seg en tetgruppe på 6-7 løpere og jeg følte jeg hadde god kontroll på denne gruppa, selv om det var tett med EM og VM medaljer på de andre guttene. Mot slutten av løpet er jeg mer offensiv og får en luke med fem poster igjen til mål. Ved nest siste post er jeg fortsatt alene i tet og tror jeg begynner å ha sikret seieren. Men mot sistepost tar jeg et dårligere veivalg og jeg blir tatt igjen av løperne bak. Olli Markus Taivainen drar som så mange ganger tidligere et lengre strå enn meg og slår meg med 7 sekunder. Med min andre plass i også denne dagen blir jeg sammenlagt vinner, men i følge den finske treneren er det enkeltseire som teller og ikke sammenlagt. Så da får jeg bare fortsette å jage seieren i Finland. Tror jeg har fire andreplasser og to tredjeplasser nå, så er vel snart på tide å ta en seier.

Uansett så står det nå 1-1 i den prestisjetunge Tonna kampen. Nå som han har innsett att han ikke klarer å slå oss lengre har han fått verdens beste landslag til å kjempe for seg isteden. Dermed har det aldri vært hardere å slå han, men jeg satser alt på å holde statistikken minst like bra videre i sesongen.

Resultater lørdag
GPS tracking lørdag
Resultater søndag
GPS tracking søndag
Sammenlagtresultater
Arrangørens hjemmeside

/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar