onsdag 28. august 2013

VM opptur

Etter et fantastisk høydeopphold i Belmeken som ble avsluttet med rulleskirennet Siven Rollerski Cup hvor jeg slo selveste Alexey Poltoranin reiste jeg stinn av selvtillit til VM i sykkel-o som arrangeres i Rakvere i Estland. En meget god treningsmåned var unnagjort og det gjaldt bare å få igang o-teknikken igjen.

For første gang har vi 3 norske utøvere til start (meg selv og juniorene Bjørnar Kvåle og Øyvind Wiggen) noe som gjør at vi på fredag kan stille tidenes første Norske lag i VM stafett i sykkel-o. Fra Hadeland O-lag stiller i tillegg til meg og Bjørnar, Emily Benham og Stanimir Belmoazhev. Så det var derfor mulig å håpe på gode resultater - og det har det allerede blitt.
Team Norway
Gårsdagens sprint gikk meget bra for meg. Jeg hadde god flyt hele veien og klarte å ligge forholdsvis godt på forskudd. Det ble et par litt unødige stopp, men det hadde nok de fleste i den varierte sprintløypa som vekslet mellom by, skiløyper og klipte stier i høyt gress. Det holdt til en 5. plass og min første gang opp på podiet i sykkel-o i seniorklassen. Meget morsomt, men litt kjedelig at det kun var 9 sekunder fra en bronsemedalje. Emily ble disket etter å ha kjørt i gjennom et forbudt område, mens Bjørnar røk kjedet og brøt løpet.


Dagens mellomdistanse ble virkelig en revansje for Emily som kjørte et tilnærmet perfekt løp og tok sølvet 33 sekunder bak finske Marika Hara. Jeg kjørte også et meget bra løp, men bommet på noen av veivalgene og endte på en delt 6. plass 34 sekunder bak estiske Tönis Erm.



I morgen er det en roligere dag og jeg skal ut å teste rulleskiene en tur sammen med Eduard Khrennikov. På fredag venter stafett før det å lørdag er langdistanse. Vi satser på at mesterskapet fortsetter like bra som det har begynt!


/HJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar