lørdag 12. januar 2013

Ski-O Tour finale

Etter en okei innledning på touren ble den 4 etappen en nedtur. Jeg følte meg bedre i kroppen enn dagen før, men allikevel en del tidstap og endte på 13 plass. Løpet føltes bra, men i ettertid ser jeg at jeg har tapt mye på kuttingser hvor skogen ikke var like fin å kutte i som andre steder.

Den 4. etappen var siste etappe i Sveits, så etter målgang kastet vi oss i bilen for en lang kjøretur til Italia. De fleste nordmennene dro hjem fra Sveits for å gå o-treff, men Øyvind Watterdal, Lars Moholdt og jeg går hele touren.

I Italia har konkurransene gått i Passo Carlo Magno, like ved Madonne di Campiglio. De som kjenner dette terrenget vet at det er meget bratt, og det var også våre konkurranser. Arrangøren hadde også kjørt opp et meget krevende løypenett så tourens 5 etappe ble en av de vanskeligste sprintene jeg noen gang har gått. Det ble gjort mye feil av alle, meg inkludert. Jeg klarte alikevel å holde forholdsvis bra kontroll og endte på en 5 plass.

Dette plasserte meg på en 3 plass før den avsluttende jaktstarten. Eduard Khrennikov startet først, 3.24 foran meg så det var meget langt opp. Andrey Lamov gikk ut 1.24 foran og Stanimir Blomazhev 22 sekunder bak. Stanimir åpnet hardt og hentet meg allerede til 1. post og etter dette gikk vi resten av løpet sammen. Vi gikk sammen et meget godt løp, mittt beste i touren, og passerte Lamov mot slutten av løpet. Dessverre brakk jeg skia mot slutten av løpet. Det fungerte greit nok å ta seg frem i smalsporene, men da spurten dro seg til på slutten ble Stanimir for sterk og han sikret 2 plassen, 1 sekund foran meg. Vant gjorde Eduard Khrennikov forran oss to Hadeland O-lags løperne.

Nå kommer vi ligge igjen her i alpene frem til NM i langrenn og slikke litt sol, puste tynn luft og legge et godt treningsgrunnlag for EM og VM

/HJ





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar