mandag 12. april 2010

Vondt i rumpa…

På lørdag fortsatte MTBO campen i Åhus med en mellom/langdistanse. Det skulle vise seg at denne forlengede mellomdistansen skulle få en vinnertid på 10 minutt lenger enn fredagens langdistanse. Og tøft var det også, for med 3 konkurranser allerede i beina skulle vi nå sykle i det mest kuperte terrenget de hadde klart å finne i området. Dette skulle være et terreng som skulle være relevant for VM i Portugal så vi skulle lære hvordan det var å slite i de bratte bakkene, samtidig som vi skulle forestille oss at det var juli temperatur i Portugal. Og faktisk så ble det også svært varmt denne dagen når kvikksølvet tok sjansen på å passerte 20 røde, og det var dermed duket for shorts og t-skjorte for første gang i år.

Langdistansen fra fredagen kjentes svært godt i bena, men jeg kjempet hardt gjennom hele løypa. Det var mange veivalgsnøtter for hvordan man skulle ta seg frem i det kuperte terrenget, dessverre gjorde jeg noen dårlige veivalg som jeg tapte en del tid på. I mål ble jeg nr 9, 6 minutt bak vinneren.
Kart fra Camp Cup 4 forlenget ”mellomdistanse”. Hva er beste veivalg til 6. og 12. post? (Trykk på kartet for å se i større format):
På kvelden var det en trening som alle som ikke hadde altfor vondt i rumpa kunne kjøre. Dette var ei fin økt på en av Åhus fantastiske furumoer som egner seg ypperlig for sykkelorientering. En liten morsom konkurranse hadde også arrangøren funnet på: Päällikkoo’s Diavolo Challenge. Dette var en stemplingskonkurranse hvor man syklet en rundt 100 meter lang løype som snirklet seg i kryss og tvers og skulle stemple på alle stemplingsenhetene man passerte. Jeg var dessverre 1 sekund for sen i kvalifiseringen og fikk ikke være blant de 16 som gikk videre og fikk kjøre utslagningsheat mot hverandre. Per Frost fra Sverige imponerte stort i denne konkurransen og gikk helt til semi-finale der han hadde et klart grep om seieren før han mot slutten av bommet på et par stemplinger og tapte finale biletten..


Per Frost under Päällikkoo’s Diavolo Challenge

Søndagen var siste dag på campen og den siste konkurransen var en mellomdistanse på nok en ypperlig furumo. Her var det forholdsvis flatt, men det var tett med stier og en del sand så det gjaldt å finne stier man kunne holde god fart på. Jeg kjørte ganske bra, men gjorde igjen noen veivalgsfeil som jeg tapte en del tid på. Mot slutten av løpet havnet jeg også på noe jeg tydet som en sti, men den sto ikke på kartet og jeg havnet tilslutt langt unna alle stier og tapte mye tid. Jeg ble allikevel nr 6 i konkurransen og endte dermed på en 6 plass i totalen, noe som var langt langt bedre enn jeg hadde trodd jeg skulle komme.

Kart fra Camp Cup 5. Til 17 post sykler jeg på ”en sti” som ikke er på kartet og havner langt vekk fra alle stier og taper mye tid. (Trykk på kartet for å se i større format):
Campen har vært utrolig bra og jeg har nå virkelig kommet i gang med sykling og orienteringen for den kommende sesongen. Men rumpa sier nå sitt og det kommer nok ikke til å bli noen sykkeløkter på et par dager. Nå venter bare en 10 timers bilreise hjem. Konkurransene i Åhus gikk mye bedre enn jeg hadde trodd og de viser at selv om jeg enda ikke har syklet noe særlig i år henger jeg allerede brukbart med i internasjonalt seniornivå. Blant annet har jeg slått den eneste som foreløpig har vunnet VM i både sykkel-o og ski-o, Ruslan Gritsan, i alle konkurransene her nede (lov å lese mellom linjene)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar