onsdag 20. januar 2010

Kart fra World-Cup St Petersburg

Min første verdenscuprunde er nå unnagjort. Sånn totalt sett var det litt under hva jeg hadde håpet jeg skulle greie, men ski-o er så absolutt en erfaringssport så jeg får dra med meg alle erfaringer jeg har fått og utnytte disse så godt jeg kan i fremtiden.

Her kommer en kort oppsummering av løpene og siden kart sier mer enn 10.000 ord har jeg også lagt ut kartene mine med veivalg. Det er også linker til resultater og strekktider fra alle løpene. Jeg har tidligere også skrevet en sak om hvert av løpene.

Arrangørens hjemmeside

Fredag var første distanse med en mellomdistanse fellestart. Jeg ledet klart etter første runding etter en kort første gafling. Det ble noen småfeil på de neste 2 rundene som jeg la igjen et par minutt på. På den siste felles delen havnet jeg i en gruppe på 5 personer. Jeg prøvde meg på å ta et annet veivalg enn dem, men tapte på det og ble i mål nr 16. 4:04 bak vinneren Olli Markus Taivianen. Beste norske ble Lars Moholdt på en 5. plass

Kart fra mellomdistanse fellestart

Runde 1 på mellomdistansen

Runde 2 på mellomdistansen

Runde 3 på mellomdistansen

Lørdag formiddag var det Sprint. Kroppen fungerte bedre i dag, men dessverre hadde jeg to dårlige veivalg som jeg tapte ca et halvt minutt på og helt på slutten av løpet fikk jeg etter et løp med god flyt i o-teknikken også en 20 sekunds bom. Jeg ble dermed nr 20, 1:03 bak vinneren Kirill Veselov fra Russland. Beste norske ble Øyvind Watterdal på 4. plass

Kart fra Sprint
Sprinten

På ettermiddagen var det så klart for den første sprintstafetten som er blitt arrangert på World-Cup nivå. Det var 2 løpere på hvert lag som hver gikk 3 etapper av 5-8 minutt. Dette ble en stor suksess med all den action og spenning man kan tenke seg. En distanse som antagelig er kommet for å bli og som vil være med på å heve sportens interesse. Jeg gikk her mitt beste løp og gjorde så og si ingen tidstap i det hele tatt. Sammen med makker Lars Moholdt ble vi beste norske lag på en 4. plass. Vi var med å kjempe i teten hele veien, men da det dro seg til mot slutten tapte vi litt og ble 1.12 bak de russiske vinnerne Andrey Lamov og Eduard Khrennikov i mål.

Kart fra sprintstafett

1. etappe Sprintstafett
3. etappe sprintstafett
5. etappe sprintstafett

Hviledag og Ski-O-Athlon
Søndagen var en hviledag, men arrangøren brukte muligheten til å "reklamere" for det russiske konseptet med Ski-O-Athlon. Dette fungere på nesten samme måte som løype-O for de som har prøvd seg på det. Det foregår på den måten at det er en merket løype, akkurat som i langrenn, som man skal følge og langs denne løypa finnes mange poster. Man får utdelt et kart med alle løyper på, men den løypa du skal følge er ikke spesielt markert. Du skal stemple på kun de postene du har på ditt kart når du passerer dem. For hver post du stempler feil får du 1. minutts tillegg.
Jeg gikk kun gjennom denne løypa helt rolig og det ble derfor svært lett. Men om man legger løypa i tett løypenett med mye retningsforandringer kan dette absolutt bli svært vanskelig i høy fart. Dette er også en måte å øve inn kartlesingen på og derfor noe som er en fin o-teknisk øvelse på samlinger. Det kan også være en fin måte for nybegynnere på for å kjenne mestringsfølelse

Kart fra Ski-O-Athlon
Den røde streken viser hvor den merkede løypa gikk, men er egentlig ikke på konkurransekartet.
Runde 1 Ski-O-Athlon
Runde 2 Ski-O-Athlon
Mandagen var siste konkurransedag. Jeg åpnet greit og lå med helt oppe i teten etter halve første runden. Da fikk jeg et ordentlig fall nede i ei dyp grop og mistet etter det flyten i orienteringa og fikk heller aldri opp farten igjen. Siden jeg ikke lenger hadde med meg flyt i orienteringa gjorde jeg også noen bom som ble flere minutter tilsammen i det svært vanskelige løypenettet. Ut på sisterunden ble jeg hentet av bakenfor startende Staffan Tunis. Jeg får opp igjen farten og finner igjen flyten og går en ganske bra siste runde, med flere strekktider helt i toppen. Jeg ble tilslutt nr 17, nesten hele 10 minutt bak suverene Andrey Lamov fra Russland. Kampen om pallplassene var derimot tett og Lars Moholdt fikk bite i det sure eplet og ble beste nordmann på 5 plass, 3 sekund fra pallplass

Kart fra langdistansen
Runde 1 på Langdistansen

Runde 2 på Langdistansen

Runde 3 på Langdistansen


Etter den 1. verdenscuprunden som ikke gikk like bra som jeg hadde håpet ligger jeg nå som nr 19 i World-Cup. Jeg satser på at jeg skal finne mer flyt i de kommende World-Cup rundene slik at jeg kan forbedre dette resultatet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar