mandag 18. januar 2010

Tungt på langdistansen

Selv om dagens langdistanse ble nedkortet til 19,5 km ble det svært tungt for min del. Fra start holdt jeg grei fart, men følte ikke det gikk noe super fort. Allikevel lå jeg som nr 4 etter 3 poster. Men så midt nede i en 20 meters dyp grop med svært høy fart fikk jeg en ski på hver side av et tre og gjorde en salto ut i løssnøen. Dermed mistet jeg all farten til jeg skulle klatre de 20 meterne opp igjen og mye av motivasjonen forsvant med snø under alle klærne. Kartet falt også ut av kartstativet og havnet ute i løssnøen. Etter dette klarte jeg aldri å få opp noen ordentlig fart på skiene og ble dermed defensiv også i orienteringen. Det ble derfor også en ett og ett halvminutts bom på første runden når jeg trodde jeg hadde passert et kryss mer en jeg virkelig hadde gjort og kjørte altfor tidlig ned en skråli. Ute på andre runden gjorde jeg også en stygg bom i et ekstremt kupert område som jeg tapte ett minutt på. Dermed tapte jeg nesten 4 minutter på slike dumheter i tillegg til at formen ikke var særlig pigg.

1. runden av 3 runder. Trykk på kartet for å se det større

På slutten av andre runden kom Staffan Tunis som startet 6 minutter etter meg opp bakifra og ut på siste runden kommer han forbi. Jeg bestemte meg for at nå hadde jeg rotet nok i dag og gjør alt jeg kan for å øke farten så jeg kan følge han. Etter bare et par minutt i hans fart begynner alt å gå svært mye lettere, den mye høyere farten går fint å følge og flyten i o-teknikken sitter der. Jeg passerer Staffan igjen når han gjør noen feil og vi går litt forskjellige veivalg, men jeg er 20 sekunder før han i mål etter en oppløftende siste runde.

Podiet i Herreklassen med Lars Moholdt som 5 mann. Mellom de 2 på 3 plass og Staffan Tunis på 6 plass skilte 4 sekunder etter over 90 minutt konkurranse. Foto: Jan Arild Johnsen, NOF

Men selv om sisterunden gikk bra så hadde jeg allerede tapt mye før den begynte. Jeg endte dermed som nr 17, nesten 10 minutt bak suverene Andrey Lamov. Han vant med over 2 minutt til Olli Markus Taivainen. Plassene fra 3 til 9 var derimot ekstremt tette. Stakkars Petter Arnesson endte på 9 plassen kun 34 sekund fra pallplass etter over 90 minutt i et ekstremt vanskelig løypenett. Lars Moholdt ble beste norske og klarte å klemme seg inn i denne gruppa på en 5 plass kun 3 sekund fra pallplassen.

Resultater:

1 Andrey Lamov, Russland 1:26:18
2 Olli-Markus Taivanen, Finland 1:29:37
3 Andrey Grigoryev, Russland 1:30:20
3 Eduard Khrennikov, Russland 1:30:20
5 Lars Moholdt, Norge 1:30:23
6 Staffan Tunis, Finland 1:30:24
----------
17 Hans Jørgen Kvåle 1:36:09
19 Eivind Tonna 1:37:29
24 Ove Sætra 1:39:07
27 Eirik Watterdal 1:42:17
32 Øyvind Watterdal 1:45:50

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar