lørdag 3. mars 2012

Gafflingstrøbbel

I dag var siste konkurransedag for oss på det norske laget her i Kasakhstan siden vi ikke har noen damer å gå morgendagens mix sprint stafett med. Dagens løp var mellomdistanse fellestart og det skulle vise at det flate terrenget med halvtett løypenett skulle gi et tett felt og mange nære dueller.

Jeg åpnet hardt fra start og ledet hele veien min gaffling. Like før passering gjør jeg en 15 sekunders bom, men er allikevel i tet på veksling. På andrerunden begynner jeg å kjenne den harde åpningsfarten og at det er 8. konkurransedag på 11 dager. Jeg fortsetter fortsatt og jobbe og har kontakt med teten også utpå siste runden. Underveis på sisterunden oppdager jeg at mellom første og andre fellespost har fått samme gafflingsvariant som på runden før. Jeg går slik kartet viser, men er meget skeptisk til om dette kan stemme. Mot mål ligger alle vi første løperne på rekke, men smale skuterspor gjør det vanskelig å komme forbi. Jeg går derfor i mål til 5. plass 20 sekunder bak vinner svenske Peter Arnesson.

Etter målgang viser det seg at arrangøren har printet mine kart feil og at jeg har tapt 10-15 sekunder på den lengre gafflingen som jeg gikk to ganger. Det er fortsatt ikke endelig avklart hvordan de har tenkt å løse dette og vi venter nå på juryens endelige avgjørelse. Det er ikke noe moro om hele konkurransen må avlyses på grunn av denne feilen, men for meg hadde disse 10-15 sekundene kunne betydd svært mange viktige verdenscuppoeng inn mot verdenscupfinalen i Sverige om 2,5 uke. Vi er meget spente på hva som blir juryens avgjørelse.

/HJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar