mandag 30. januar 2012

Første pallplass i verdenscup

Det ble en knallstart på årets verdenscup for meg på dagens langdistanse fellesstart i California. Vi skulle gjennom en 27 km lang løype med 550 meter stigning, så det var en tøff utfordring som ventet oss.

Ut fra start stresset jeg litt og kom med på feil gaffling. Det var mitt veivalg å gå om den andre gafflingsposten, men det var egentlig et dårlig veivalg.  Jeg forstod tidlig at dette kom jeg til å tape på og la inn et ekstra gir som gjorde at jeg allikevel kom med i tetklyngen på min gaffling. Etter dette holdt jeg meg hele tiden godt fremme i og hadde god kontroll. Kutteføret var veldig varierende og det ble dermed litt variasjoner i hvem som ledet. Ute på sisterunden som var felles lå jeg i tet sammen med russiske Andrey Grigoriev og Lars Moholdt. Lars får problemer i en elv og jeg og Andrey jobbet sammen for å holde luka bakover. Jeg følte meg sterk og inn mot siste publikumspost får jeg en luke ut på den siste korte runden. Her går jeg bra og med 2 poster igjen har jeg et klart overtak. Da har vi en lang utforkjøring hvor jeg tenker å kutte inn i posten. Dessverre løsner den ene bindingen min fra skien her og jeg må stoppe og sette på denne igjen. Jeg ser Grigoriev passere, men har ikke fått på bindingen enda. Heldigvis kommer ingen fler å passerer og jeg kan gå inn til min beste internasjonale plassering. 
Pallen på dagens World-cup langdistanse i Tahoe Donner.F.v Lars Mohold, Andrey Grigriev, Hans Jørgen
Litt kjedelig er det selvklart å miste seieren slik, men jeg klager ikke over en 2. plass. Dette er bare et steg på veien og jeg skal fortsette jage den første verdenscupseieren på onsdag når vi skal gå sprint i Auburn Cross Country center. Det ryktes om for det meste bredspor og høye laktatverdier

Selv med sitt problem i bekken klarer Lars å klatre plasser på slutten og ender i en tett spurtduell med Staffan Tunis fra Finland. Det må photofinish til, men Lars kniper tredjeplassen med en halv skisko. Dermed ble det 2 norske på pallen i et World-cup løp, noe det begynner å bli mange år siden sist. Ove Sætra kom på en 9. plass og Audhild Bakken Rognstad ble nr 6 i dameklassen. En meget god norsk dag i ski-O løypa!

Resultater er ikke kommet på nett enda, men forhåpentligvis finnes de innen kort på arrangørens hjemmeside.
/HJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar