tirsdag 11. januar 2011

Uttatt til junior VM i langrenn

I helga var det NorgesCup på Liatoppen, som også var uttaksrenn til jrVM. På fredag var det 5km skøyting, lørdag klassisk sprint og søndag 10km fellesstart klassisk. Dette ble en veldig bra helg for min del. På fredag kom jeg på 7 plass, 40 sekunder bak. Dette er jeg veldig fornøyd med, jeg har aldri vært så nærme vinner Ragnhild Haga og jeg hadde blitt nr 2 av alle 19 åringene.

I farta på skøytinga

Så kom dagen jeg har ventet på og ikke minst tenkt på, klassisk sprint og uttaksløp til jrVM. Jeg fikk gode signaler om at kroppen var bra etter skøyterennet fredag. Selv om det ble lite søvn dagen før pga nærvøsitet, gikk jeg av med seieren i hele sprinten. Jeg hadde andre beste prologtid, og hadde god kontroll i både kvart- og semifinalen. I finalen gikk jeg for å ta teten og styre løpet, og dette klarte jeg. Før stadion lå jeg sammen med mine to lagvenniner på landslaget og hadde god luke ned til fjerdemann. Jeg hadde innersving inn på stadion og i den slake bakken opp til målstreken ble jeg aldri truet. Selv syntes jeg det var svært overraskende å gå av med seieren, målet mitt var topp 3 for jeg vet hvor de andre jentene på laget står og de har vært litt bedre enn meg gjennom hele høsten.

Starten i finalen, jeg er nr 55

I mål etter finalen, ganske sliten, men veldig fornøyd!

Søndag var det fellesstart og jeg hadde et veldig godt utgangspunkt som startnummer 3. Jeg bestemte meg for å gå hardt ut å sprekke feltet. Dette klarte jeg og etter 2,5km lå jeg på 4 plass, som jeg holdt helt til mål. Jeg klarte aldri å kjempe om seieren, og selv om 3 plassen kun var 10 sekunder forran i mål hadde jeg aldri sjans på dne heller. Jeg er meget godt fornøyd med plasseringen og løpet.

Juniorlandslaget klare for jrVM

Dette er en helg der alt har klaffet og jeg er veldig fornøyd med formen og løpene. I dag fikk jeg beskjed om at jeg var tatt ut til junior VM som går i Otepaa i Estland 26-31 janurar. Jeg skal i utgangspunktet kun gå sprinten, og kanskje en klassisk etappe på stafetten. I tillegg er jeg reserve på alle de andre distansene hvis noen av de 4 andre jentene som også er tatt ut blir syke.
Alle som er tatt ut til jrVm reiser på samling førstkommende torsdag til mandag. Før vi reiser til Estland mandag 24 januar.

1 kommentar:

  1. Stort, stort grattis till jättefina prestationer och till uttagningen Barbro! Superkul! Lycka till! mvh Robin

    SvarSlett