tirsdag 21. februar 2012

Sprintstafett trøbbel

Dagens sprintstafett under EM i Ukraina skulle være en av dagene jeg virkelig skulle være med å kjempe i toppen. På lag gikk jeg med Marte Reenaas og vi var klare for å gjøre vårt beste.

Førsteetappen gikk bra og jeg hang lett med i teten på min gafling hele etappen, selv om vi kom inn til veksling litt bak de som hadde kortere gafling. Marte gikk en bra 2. etappe og vi var med der framme. Så starter problemet. På kartbyttet har mitt kart som skulle henge ovenfor vårt lags resterende kart blåst bort og jeg tar dermed Marte sitt kart og begynner dermed å gå en damegafling. Underveis skjønner jeg at noe er feil da Staffan Tunis som jeg har tatt igjen går mot en helt annen post enn den som står på mitt kart. Jeg stopper og tar en titt på kartet og ser at det på hjørnet av kartet står W21. Jeg blir dermed med de andre herrene som skal til den siste herreposten før runding. Dette var en sjansning, men siden jeg hadde gått 1. runden rett så var det 50% sjanse for at jeg gikk rett runde med dem og bare kunne overlevere kartet jeg hadde tatt videre til Marte ved veksling.
Arrangøren hadde fått med seg at jeg hadde tatt feil kart og hadde dermed avtalt at vi ikke skulle bli disket om Marte gikk min herreetappe som var litt lenger. Men da antok de at jeg gikk dameetappen, noe jeg ikke gjorde. Vi gjennomførte derfor 4 herreetapper og 2 dameetapper, og siden herreetappen var en stykke lenger enn dameetappen tapte vi mye tid på dette.

Vi venter derfor fortsatt på en avklaring på om vi kommer til å bli godkjent, men uansett er det snakk om rundt en 15 plass etter det store tidstapet med en lengre etappe.

Vant gjorde det russiske 2. laget med Andrey Grigoriev og Polina Malcikova, foran to svenske lag. Meget gledelig og overraskende tok våre gode venner fra Bulgaria 4. plass!

Det positive med dagen er at jeg fikk kjempet mot de beste herrene og kunne kjenne at formen er der den skal. I morgen er det sprint som venter for både meg og Bjørnar. Da blir det revansje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar