onsdag 16. mars 2011

Junior NM 2011 Selbuskogen

I helgen blr junior NM arrangert i Selbu. På fredag gikk vi 15km skøyting, lørdag 5km klassisk og på søndag var det stafett. Jeg var veldig usikker på formen, for den var veldig varierende de siste dagene før. Vi bodde på radisson BLU på Vernes og sola skinnte hver dag og gradestokken var på plussgrader alle dagene.
Barbro på jrNM i Selbu


Fredagens 15 km skøyting ble en ny opplevelse. Jeg har aldri gått så langt skøyting før, og vi skulle gå to forskjellige runder på 3,75km to ganger. Her måtte man disponere kreftene så man hadde litt igjen på den siste runden. For meg var det et helt greit løp, jeg startet veldig beskjedent på første runden og lå som nr 16 ut på andre runden. I mål ente jeg tilslutt på en 10 plass. Målet mitt før start var å komme topp 10 og dette klarte jeg på en middels dag der kroppen ikke var helt hundre.
Ut på skøytinga


Dagen etter var det klart for min favoritt distanse, 5 km klassisk. De hadde en veldig spesiell 5 km på Selbu, det var 2 km opp og 3 km ned. De betydde "klampen i bånn" fra start, jeg åpnet hardt, men i ettertid ser jeg at jeg kunne turt å starte ennå litt hardere for jeg hadde mye krefter på slutten. På toppen ved 1,5 km lå jeg på 6 plass 9 sekunder bak, jeg viste at nedover og slake partier er min sterke side så jeg bet tennene sammen og jobbet de siste kilometerene til mål. I mål kom jeg på 4 plass. 4,2 sek bak vinner Ragnhild Haga, 0,8 sek bak 3 plass og 0,2 sek ned til 5 plass. Det var utrolig gjevnt og jeg kan si at jegvar både veldig uheldig med sekundene og veldig heldig, men alt i alt så er jeg kjempe fornøyd. Jentene som var forran meg har slått meg på alle rennene i år og jeg hadde ikke forventet å slå de. Målet mitt før start var topp 5 og dette klarte jeg, selv om 4 plass alltid er litt surt.
Barbro på klassisken


Søndag var det stafett. Jeg gikk første etappe på opplands første lag. Oslo var store favoritter og målet til laget var medalje. Vi ga Oslo god kamp helt til siste etappen, da viste Oslos Ragnhild Haga hvorfor hun er verdensmester og at hun er 3 år eldre enn vår ankeretappe Thea Krokan Murud som gjorde en kjempe god jobb og gikk laget inn til sølv! Min etappe gikk veldig bra, målet mitt var å vinne etappen og få god strekk i feltet. Planen var å ta det rolig i starten og slå til i letterrenget ned til stadion, men fellesstart er fellesstart og det vil si full fart fra start. Jeg tok teten fra start og slapp den aldri fra meg, det var kjempe gøy å gå og jeg følte jeg hadde futt i beina og veldig gode ski, så det måtte jo bare gå bra!

Startsletta (Barbro nr 4 først fra venstre)


Ut fra start i første bakken


Siste bakken før veksling


Maren Wangensten, Marte Bjørsngård, Barbro Kvåle, Thea Krokan Murud

Laget med lagleder


På seierspallen

Sølvmedaljen var en god trøst for fjerde plassen på lørdag, så alt i alt er jeg veldig fornøyd med helga. Jeg setter nå blikket ned i karstativet en uke før jeg reiser til Sverige og VM i ski-o på søndag sammen med Hans Jørgen, noe jeg gleder meg veldig til. Formen er i boks, det beviste jeg i helga, så nå er det bare å gå noen økter på kart før jeg er klar for første distanse, sprint, på tirsdag om en uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar