torsdag 11. februar 2010

Uflaks ?

Det er årets viktigste konkurranser, EM og jeg er i årets beste form. Hva skjer? Jo, selvfølgelig er det hverken o-teknikken eller den fysiske formen som svikter, men utstyret! I går var jeg "uheldig" når jeg såvidt var ute i løssnøen å hekte i en gren og rev av bindingen. Til i dag hadde jeg fått fikset bindingen igjen og stilte klar til start på dagens langdistanse fellestart. Formen kjentes også i dag veldig god og jeg hadde lyst til å revansjere gårsdagens nedtur.

Ut fra start lå jeg godt fremme, men tok et dårlig veivalg mot førstepost og havnet laaaangt bak i feltet. Men formen kjentes så god at jeg staket forbi store deler av feltet inn mot 1. post. strekket til 2. post var opp en slalombakke hvor jeg passerte enda fler og oppe på toppen var lå jeg som nr 6 rett i rygg på teten. Etter dette kom et langt langrennstrekk til. Halvveis på dette strekket sparker jeg såvidt til en buskelegg og jeg merker med en gang at det er noe feil med skia etterpå. Jeg ser ned og ser at tuppen er brukket, og dette er kun 200 meter fra der jeg ødela bindingen i går! Jeg blir oppgitt, men bestemmer meg for å kjempe videre til jeg kommer til utstyrsposten som det er igjen 4 poster til. Antagelig var det nok en brist inne i skia etter krasjen i går. Til å begynne med går det ganske bra og jeg henger med i teten på min gaffling. Så kommer vi ut på et åpent område hvor alle løyper er helt igjensødd og tuppen min løsner helt og det blir umulig å gå med skia. Jeg fortsetter med å stake på en ski og en blanding av å gli på den hele skien og løpe på den ødelagte. På utstyrsposten får jeg byttet ski, men ser at jeg nesten er sist i feltet. Inne ved 1. runding er jeg allerede over 8 minutter bak og jeg ser ingen grunn til å fortsette og bryter løpet for å spare krefter til senere distanser.

Man kan jo nesten lure på om det er uflaks eller om det ikke er ment det skal gå min vei i dette mesterskapet. Det virker nesten som om det er noe overnaturlig , men jeg tar det som et tegn på at de ønsker jeg skal bli ekstra tent til lørdagens sprint, og det er jeg så absolutt blitt. Alle gode ting er jo tre, og jeg klarer nesten ikke vente på at jeg skal gå det perfekte løp.

Nå er det mulig å følge Barbro online. Hun ligger på 1. passering som nr 11 sammen med den svenske favoritten Tove Alexandersson. Dette kan kanskje tyde på at de har hatt lang gaffling og kommer til å klatre på plasseringene når de får de korte gafflingene senere i løpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar