tirsdag 2. februar 2010

Svært godt - ledelse - stor bom

I dag var første løp i årets andre verdenscuprunde som går i Uzana som er det geografiske midtpunkt i Bulgaria. Konkurransene går i en høyde på 1200-1400 moh, så dagene så langt har føltes tunge. Når vi kom på lørdag kveld ble vi meget bekymrede for den litt knappe snømengden, men takket være svært ustabilt vær her oppe som i løpet av minutter varierer mellom alt fra blå himmel, tykk tåke og til at det snør ”hunder og katter” så har det blitt en forholdsvis grei snømengde nå. Arrangørene har gjort en god jobb og løypene er faste og fine. Vi var smarte og hadde tidlig avreise til Bulgaria allerede på lørdag, noe som viste seg å være et ”sjakktrekk”. De andre nasjonene som har satset på senere avreise har måttet bruke mye av nettene på å komme seg til konkurranseområdet, mens vi har kunnet slappe av i høyden. Finnene kom ikke før klokka halv to i natt, og da var det kun halvparten av dem som hadde fått med seg skiene sine.

"Lasse og Hasse" på treningstur i Uzana. Bilder: Øyvind Watterdal

Verdenscuprunden åpnet i dag med sprint, men siden finnene i går hadde hatt problemer med reisen ble starten utsatt til klokka 12. Starten på sprinten lå 65 meter høyere enn målet og det ble dermed en sprint med høy fart. Jeg fikk en svært god start på løpet og fikk tidlig kontakt med de foranstartende etter et bra veivalg til 1. post (se kart). Deretter fortsatte jeg løpet med god flyt og på 5. post ledet jeg løpet etter at alle hadde passert. Men når jeg kom til 7. posten var jeg ikke helt på forskudd og hadde ikke klart å bestemme meg for veivalget til neste post. Jeg bråbestemmer meg for et veivalg, men allerede etter 3 meter ombestemmer jeg meg og tar høyreveivalget isteden. Jeg blir litt stresset av at jeg har mistet flyten og har ikke kontrollen på hvor mange kryss jeg har passert. Tilslutt ender jeg i et T-kryss og skjønner ingen ting. Siden jeg skal nedover sklir jeg sakte nedover mens jeg febrilsk leser kartet. Tilslutt finner jeg ut at jeg er på bredløypa 20 høydemeter for langt ned og må klatre opp igjen på et skuterspor. Denne ekstra bakken tar på og jeg er ikke lenger like motivert når jeg skjønner at løpet er ødelagt. Jeg tapte ca 1 minutt på denne bommen, i tillegg til at jeg gikk en ekstra bakke som kjentes godt på de siste strekkene. I mål blir jeg nr 16 etter et godt løp med en stor bom som ødela noe som kunne rukket veldig langt.



Lars Moholdt hadde beste norske plassering blandt herrene med 4. plass kun 2 sekund fra pallplass og 18 sekund bak vinneren russiske Eduard Khrennikov

Resultater og strekktider


Marte Reenaas hadde en dårlig start på sitt løp og tapte nesten 25 sekund til 1. post, men gikk svært sterkt etter hvert med blandt annet bestestrekktider på alle de 5 siste strekkene og endte helt oppe på 2. plass, kun 6 sekunder bak verdenscuplederen Natalya Tomilova. Resultater damklassen. Les Martes Blogg

Kart med mine veivalg:

I morgen er det en 19 km langdistanse med nesten 24 km korteste veivalg som vi skal få bryne oss på. Jeg håper på å klare å holde holdet litt mer kaldt i morgen og unngå slike bommer som i dag. Da kan det bli spennende å se hvor bra det kan gå.

Det er også mulig å følge løpene via online resultater


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar