søndag 23. juni 2013

EM langdistanse og 11 i verdenscupen

Fredagens EM langdistanse ble som antatt en meget hard og varm. Dette var min andre sykkel-o fellesstart, men jeg begynner å bli godt vant med dette i fra ski-o nå.
Min plan var å ta det "easy" fra start og forsøke henge med toget så langt det kunne gå. Slik gikk det ikke. Siden sykkel-o løperne skulle bruke en halv evighet på å få brettet og satt kartet i kartstativet kom jeg ut blant de aller fremste uten engang å prøve. Etter hvert kom det mange stressa syklister susende forbi som om det skulle vært sisterunden i banesykling. Dessverre fortsatte ikke løpet like bra. Igjen i dag ble det for mange feil på grunn av feil retning i kutter og problemer med å se de diffuse stiene i terrenget. Mye av løpet ble jeg syklende alene og det ble tatt mange lange og dristige kutter. Fortsatt tror jeg noen av disse kuttene var geniale uten å ha hatt mulighet til å studere strekktidene nøye nok enda. Totalt ble det bortimot 10 minutters tidstap og jeg endte på en 15. plass. Dette er allikevel min beste langdistanseplassering og meget overraskende så er jeg nå oppe på en 11. plass i verdenscupen i sykkel-o. Helt utrolig etter en uke uten helklaff på noen av distansene. Men terrenget her i Polen har vært meget krevende og mange har gjort seg helt bort.

Emily kjørte en ok langdistanse, men begynte å kjenne trøkket etter en lang og suksessfull uke. Hun endte på en 10. plass, men klarte allikevel å berge en 2. plass totalt i verdenscupen. Bjørnar fikk ikke terrenget på langdistansen til å stemme i det hele tatt og hadde en bom på over 20 minutter.

Det var også tydelig at fellestarter i sykkel-o ikke er like vanlig i som i ski-o. Flere gafflingsvarianter, jevnere runder og felles sistedel er noen av punktene som kunne gjort konkurransen mer rettferdig. Men som alltid er det kjempemorro å kjøre fellestart.

Nå er vi på vei hjem fra Polen. De neste ukene kommer treningen dras i gang for alvor. 6 måneder til verdenscupåpningen i ski-o, så det er på tide å la hjertet få pumpe litt.

Kart fra  EM er mulig å finne på arrangøren hjemmeside
Verdenscupen sykkel-o

/HJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar