mandag 14. februar 2011

VM test i Sundsvall

EM er nå fortid og VM i Tänndalen 21-27 mars har høyeste prioritet. I helgen ble det arrangert VM relevante testløp for svenskene i Sundsvall og denne gyldne muligheten til relevant trening og topp matching kunne jeg ikke la gå fra meg.

Lørdag var det sprint, men "snøstorm" siste dagene før konkurransen, mye kupering og 4 km løype gjorde at det ble vinnertid på 24 minutter. Dette er i lengste laget for en sprint som skal være mellom 12-15 minutter, men det var så morsomt å gå at det ikke gjorde meg noe. Det var en svært teknisk sprint med mye veivalg som skilte endel, i forhold til flatere sprinter hvor veivalgene er ganske like. Til å være så løst følte jeg at jeg fikk det egentlig til å flyte på bra, men tapte fortsatt endel på motbakkestrekkene. Jeg, som alle andre, klarte ikke å prikke alle strekkene og tok dårlig veivalg til både 1, 2, 5 og 6 post. Totalt tapte jeg over 1 minutt på dette. Johan Granath vant 20 sekund foran meg som kom på 2. plass.
Sprint kart, trykk på utsnittet for å se kartet
Søndag var det fellestart langdistanse. Det hadde blitt litt fastere til i dag, men det var også stor forskjell på hvor gode sporene var. Jeg fant en fantastisk flyt og følte jeg bare kunne "bombe" på de to første rundene. Til 1. post på 3. runden som jeg trodde vi hadde hatt tidligere i løpet ble det en kjempebom siden det ikke var den posten jeg hadde hatt på første runden og jeg tapte 2 minutter. Frem til dette hadde jeg gått fortest og hadde meget sikkert vært med å kjempet om seieren. I steden ble jeg nå passert av mange. Et par strekk etter var jeg ferdig med å deppe og prøvde igjen å angripe, men kom aldri helt opp til de som kjempet foran. Dermed ble det tilslutt en 5. plass på den også litt for lange langdistansen med Peter Arnessons vinnertid på 108 minutter. Jeg var i underkant av 3 minutter bak.
Langdistanse runde 1, trykk på utsnittet for å se kartet
Langdistanse runde 2, trykk på utsnittet for å se kartet
Langdistanse runde 3, trykk på utsnittet for å se kartet
Langdistanse runde 4, trykk på utsnitter for å se kartet

Totalt sett var det egentlig en bra helg hvor jeg hadde litt av gnisten jeg manglet forrige uke på EM, men mangler fortsatt et par knepp i de motbakkene og litt for mange veivalgsfeil. Uansett et positivt signal mot VM så nå drar jeg for alvor i gang treninga mot VM

/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar