fredag 18. desember 2009

WC-uttak og god jr.vm søknad (i minst en idrett!)

Så kom helga da langrennsformen og o-teknikken skulle testes for fullt for første gang denne sesongen. De to første rennene i årets norges-cup for både senior og junior i ski-o. Det var de tradisjonelle rennene på Venabu arrangert av familien Watterdal, et veldig bra arrangement.

For min del ble det bare et ski-o renn denne helga. Forige helg gikk jeg Sjusjøen-rennet, 5km klassisk, hvor kroppen fungerte veldig bra. Jeg vant klassen min og hadde kommet på 2 plass i senior klassen, så etter det ble jeg overbevist av de rundt meg om at jeg måtte gå vm-mønstringen i langrenn på lørdag isteden for ski-o, og det ble det da til.
Jeg hviste at kroppen var helt grei, og hviste at på en god dag kunne komme et stykke opp på resultat listene. Jeg hadde veldig bra ski, og kroppen fungerte ganske bra. Dette endte med seier i 18-årsklassen og 5 beste tiden blandt alle i 19/20 også. Det var veldig morsomt og jeg var veldig fornøyd med å bare være 40 sekunder bak vinneren Ingvild Flugstad Østberg. I etterkant har jeg fått veldig mange positive tilbakemeldinger, noe som hjelper veldig på motivasjonen.

Barbro i farta, Foto: Maren J Haverstad, ski-o.com

Hans Jørgen gikk ski-o på lørdag og ved ikke å være noe serlig pigg endte han på 3 plass på sprinten som gikk over to løp på rundt 3km.
Jeg kom meg opp til Venabu ved at mamma og Bjørnar kom å hentet meg, for Hans Jørgen hadde nemmelig bursdag og ble 20 år. Dette ble feiret med marsipankake, pepperkaker og brus når vi haddde kommet opp.
God oppladning for Team Kvåle! For nemelig dagen etter ble det dobbelt seier. Hans Jørgen vant spurten i senior klassen og jeg vant spurten blandt jentene. Det var fellesstart med en sommerfugl-gaffling halvveis. Jeg tok starten, noe jeg i to kryss senere angret på. Jeg var litt stressa i starten og når et av kryssene var tegnet feil på kartet så tok jeg feil i et kryss, og når jeg snudde meg etter å gått et godt stykke, merket jeg at det ikke var noen bak meg lenger og måtte snu. På første post var jeg 2 minutter bak lederen. Jeg hadde løpere forran meg som jeg passerte helt til det var 3 poster igjen, da hadde jeg tatt igjen de to som lå i tet, og heldigvis var det en motbakke opp til nest siste post hvor jeg fikk noen meter, og det klarte jeg å holde til mål selv med et dårlig veivalg til siste post og vant i mål med 4 sekunder forran alle i junior og senior. Noe jeg er meget godt fornøyd med etter slurven til første post. I herreklassen var det også veldig jevnt, alle hadde gått sammen og hvis den første hadde bommet hadde den bare kommet bak i rekka igjen. Men Hans Jørgen vant spurten som var opp en kort slalombakke.
Lars Moholdt og Hans Jørgen i tet, begge svært konsentrert på kartet
Foto: Maren J Haverstad, ski-o.com

Så Team Kvåle er veldig godt fornøyd med helga. Som fikk disse resultatene:
Hans Jørgen: 3 plass sprint NC og 1 plass fellesstart NC
Barbro: 5 plass vm-mønstring langrenn i 19/20 og 1 plasss fellesstart NC ski-o











Sprint løp 1 for H21
Sprint løp 2 for H21

Mellomdistanse fellestart H21

Alle kart fra ski-o.com: http://www.ski-o.com/2009/12/kart-fra-venabu/

Hans Jørgen fikk også vite på mandag at han ble uttat til å gå WC i Russland i mitten av januar. Noe han har store forventninger til. Se uttak

Jeg har nå vært på samling på Sjusjøen i en uke, hvor det har vært veldig kaldt. Vi har hatt fokus på mengde og har hatt to i3 intervaller. I dag var det så kaldt (-27) så vi måtte bare dra hjem og trene inne.

1 kommentar:

  1. De andre ble nok litt tunge i rumpa etter alle kakene. Godt vi er så vant til det at det ikke gikk utover oss ;)

    SvarSlett