tirsdag 1. desember 2009

Sjusjøen - Gålå - Sjusjøen

Mens Hans Jørgen var i Finland var jeg på landslagssamling på Sjusjøen og den åpne samlingen der oppe. Vi var i alt 80 stykker, så de som gikk på ski på Sjusjøen i helga så mange store og små med kartstativ som plutselig kunne komme i full fart ut fra et skuterspor.

Samlingen startet på torsdag. Da var det en rolig kort langtur for de aller fleste. Jeg hadde allerede hatt en langtur med NTG på morgenen, så for meg ble det bare en 1 timers tur.
På fredag gikk ungdommene langtur, mens vi på ski-o landslaget hadde stakeintervaller. Det ble en serie på 15 drag med varihet fra 1.20 min til 15 sekunder. Jeg hadde ansvaret på økta og det taklet jeg vel ganske bra ettersom alle var veldig slitene i armene etter økta. Andre økta var det å sette på seg kartstativet og gå en linje-o og en kryss-o løype før vi gikk inn og hadde "Babsan-styrke" som den ble døpt ettersom det var jeg som styrte øvelsene, også der ble alle litt svette i panna.

Lørdag var det klart for årets første ski-o løp. Jeg gikk 5,5 km i et tett løypenett som hadde vært godkjent under et VM. Jeg tok et dårlig veivalg til første post der jeg tapte noen sekunder, men følte jeg dant flyten og hadde ingen bommer på hele løypa. Men til 5 posten gjorde jeg en av mine vane feil. Jeg tok feil i første kryss og tenkte at jeg like godt kunne gå rundt, men dette tapte jeg nesten 1 minutt på. I det tette løype nettet brukte jeg mer tid på kartet for å unngå bom, så det gikk ikke så fort i sporet den dagen heller. Jeg kom på 2 plass, 55 sekunder bak Maren Haverstad, noe jeg er helt OK fornøyd med. Litt langt bak syntes jeg selv, men det er om 2 uker det teller og da skal jeg komme sterkere tilbake.
Veivalget mitt fra 4-5 post (sterk rød), Maren Haverstad vinneren (tynn rød)

Andre økt var en postplukk løype med 22 poster, og en liten joggetur for min del. Jeg skulle nemlig gå BUL-sprinten på søndag og trengte en restitusjonsøkt.

På søndag reiste jeg og Pappa fra Sjusjøen i 7 tiden. En svipp tur innom hybelen for å hente klær før vi var på Gålå i god tid før prologen. Det var klasse 17-20 så jeg fikk virkelig prøvd meg mot de beste, ettersom juniorlandslaget hadde samling her samtidig. I prologen stresset jeg litt mye, men endte på 6 plass, så var veldig fornøyd med det. I kvartfinalen møtte jeg Audhild Bakken Rognstad som er treningskamerat på NTG, vi hadde det

letteste kvartfinaleheatet og jeg kom så vidt bak Audhild med god klaring til resten. Da sto semifinale på programmet, nå var det bare de kjente navnene igjen på lista og jeg viste at her var det bare å gi full gass. Jeg hadde en veldig bra start og lå på 2 plass helt til siste bakken, da jeg gikk veldig dårlig taktisk og slapp forbi meg en. Når vi kom på oppløpet var jeg nesten helt kjørt og når det da kom enda ei opp på siden ble det tungt, jeg kom bare en halv meter bak i mål så jeg trodde at finalen var kjørt. Men det er slik at nå teller tidene i semifinalen også. De 2 første i hver semifinale er sikre, men så er de to beste tidene som går videre fra semi. Min tid var 3.12, og i det ander semifinale heatet gikk vinneren på 3.11 og den hadde noen meter ned til 3 plassen, men desverre fikk de ikke tiden på resten av løperene så jeg aner ikke om tiden min hadde holdt eller ikke, men jeg lever på det at jeg tror tiden min hadde holdt. Først trodde jeg tiden min var for dårlig så jeg begynte å gå meg ned, før pappa ringte og sa det skulle være 7 stykker i finalen, da måtte jeg bare skynte meg ned og begynne å varme opp, men like før start hadde de endret det til 6 og at begge 3 plassene i semifinalene fikk gå. Jeg mener det var litt kjedelig, for hadde vært morsomt å gå. I steden for endte jeg på 8 plass etter at prologen teller nå som ikke B-finale ikke skal gå. Men det er jeg veldig fornøyd med, etter at kroppen ikke fungerte 100% på ski-o på lørdag.

Når jeg kom til Lillehammer var det for sent å ta noen buss opp til Sjusjøen igjen (samlingen varte til mandag), så jeg sov på hybelen for så å ta buss opp til Sjusjøen igjen på mandag morgen for å være med på en postplukk løype med 41 poster og nysnø i skutersporene, før jeg reiste hjem så jeg rakk siste matte timen på NTG og styrke økt med dem.
Postplukk løypa med 41 poster,
krvende da det hadde snødd mye og skutersporene var snødd igjen.


En veldig bra o-teknisk samling, med mye sprell og gøy. Neste ski-o aktivitet er om to uker da første NorgesCupen og uttak til juniorVM står på programmet på Venabu!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar