tirsdag 1. desember 2009

GPS tracking i sesongåpningen i Ylläs

Mens Barbro var på Sjusjøen og gikk ski-o løp og BUL-sprint i langrenn, reiste jeg til Finland sammen med Sindre Haverstad, Lars Moholdt, Kari Svingheim, Marte Reenaas, Eivind og Hannele Tonna og Tommy Jauhojärvi for å gå de finske åpningsløpene i skiorientering. Selv om det var bra deltagelse i løpet på sjusjøen med over 90 deltagere er det noe helt annet her med 500 deltagere! Vi reiste opp på fredagen og på lørdag ventet en 9,1 km lang mellomdistanse. Jeg var en av de 20 som var plukket ut til å gå med GPS. Dermed kunne man følge mitt løp online via internett. Dessverre oppdaget jeg da jeg skulle ta på meg skiutstyret 9 minutt før start at jeg hadde 2 høyrestaver og den ene var 165 cm lang og den andre 157 cm. Typisk dårlige rutiner i årets første løp. Jeg tok skiene fatt og fikk hentet rett staver og innen jeg hadde på kartstativ og GPS enheten fikk jeg gå rett frem til startstreken, men jeg rakk det. Bildet under er fra GPS trackingen og den blå streken er mitt veivalg til førstepost. Jeg har ingen kommentar til en slik bom, men bilder sier mer enn tusen ord:


Fra ski-o.com

Etter denne brøleren klarte jeg å overbevise meg selv om at her var det bare å sette farten ned, hadde ingenting å tjene på å gjøre flere slike feil. Dermed fikk jeg etterhvert igjen flyten i løpet. Ved en elvepassering halvveis i løpet var jeg uheldig og klarte å knekke den ene skia. Heldigvis knakk den bak bindingen og jeg kunne fortsette løpet uten å merke noe særlig til det. Siste del av løpet hadde jeg bedre flyt og kom i mål 2 minutter bak vinneren finske Staffan Tunis. Desverre viste det seg at jeg hadde hoppet over 14. posten og i steden gått rett til 15. post. Jeg hadde passert posten 60 meter unna, men det hjelper dessverre ikke. Dermed ble jeg disket og det meste som kunne gå galt hadde gått galt.
Se kartet fra løpet med min GPS tracking(Trykk på kartet for å se det større): Resultater fra lørdagens løp

Dagene etter var det langdistanse på 24 km med fellestart. Det hadde etter lørdagens mildvær klarnet opp og det hadde "spæka på" i følge Rindalingen. Dermed bydde det til fine kuttemuligheter og større fart en lørdagens løp. Se en av kuttingsene Eivind prøvde seg på:
Fra ski-o.com

Jeg hadde en fin startposisjon i første rekke, men etter gårsdagens innsats fikk jeg ikke på med GPS tracking i dag. Allerede fra start av kjente jeg at jeg hadde mye bedre flyt enn dagen før og klarte å gjøre selvstendige veivalg uten å henge på de andre. Det resulterte i at jeg ble gående mye i tet og alene på mine gaflinger. Jeg gjorde noen veivalgsfeil og noen mindre bommer og jeg gikk ut på sisterunden på 2. plass. Den siste delen av løypa var lik for alle og jeg kom sammen med lørdagens vinner Staffan Tunis i skogen. Vi holdt bra fart sammen, men så gjør jeg den store feilen og går til 7. post i steden for 5.post. Jeg hadde nemlig fått is på kartplata og 5. og 6. posten var dermed ikke synlige på kartet. Jeg taper nesten ett minutt før jeg får skrapet plata og skjønner hva som er feil. Dermed kommer jeg sammen med de norske guttene Lars og Eivind på slutten og det ligger an til å bli et skikkelig norsk spurtoppgjør om 3. plassen. Dessverre gjør Eivind en større bom og Lars får problemer med at sålen løsner fra de nye skoene sine.
Se kartet fra løpet (Trykk på kartet for å se det større):

Jeg kommer dermed i mål som tredje mann, men Staffan Tunis var disket og jeg ble dermed nr 2, 1:13 etter gullgutten fra Jr VM i vinter, Olli-Markus Taivanen. Litt synd å ikke klare å slå han på "hjemmebane", men jeg skal ta han senere i vinter. Laginnsatsen ble svært bra med 2,3 og 4 plass så lover det godt foran vinterens stafetter!


Vinneren Olli-Markus Taivainen i rød dress til venstre og diskede Staffan Tunis til høyre. Foto: Arrangøren

Se resultater fra søndagens løp

Vi skal nå trene i løypenettet frem til torsdag før vi setter kursen hjem. I går gikk vi en 3,5 times langtur om Latvamaja, Ylläsjärvi, Iso-Ylläs og hjem til Äkäslompolo. I dag har vi gått utfordrag i det krevende løypenettet, noe som virkelig setter krav til orienteringen i den høye farten.


Se andre artikler fra samlinga og løpene på:
ski-o.com
Marte Reenaas hjemmeside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar