tirsdag 6. oktober 2009

Tilbake fra paradis

Nå sitter jeg på flyet hjem og tenkte at jeg kunne skrive et referat fra en utrolig bra samling i Ramsau. Vi bodde veldig bra, der vi fikk frokost, lunsj og middag og så mye påfyll vi bare ville. Til lunsj og middag hver dag var forretten buljongsuppe laget på alle mulige varianter med forskjellig innhold fra bokstaver til brød. Vi ble 8 stykker totalt på samlingen. Vi var 5 som reiste fredag også kom Øystein Kvaal Østerbø og to svenske hospitanter, Christina Løvald Helberg og Lisa Larsen på mandag med tog. Vi hadde to økter hver dag. Første økten var oppe på breen og andre økt nede i Ramsau. Det var mengde som var fokus på samling, målet for seniorene rundt 40 timer på de 10 dagene vi var der nede. Vi hadde to intervaller, en stakeintervall og en stavgang intervall. Vi hadde også med oss to klatremus, Sindre og Øystein. De byttet noen økter med klatring i de vakre fjellene i Ramsau. Tiden når vi ikke trente gikk med til å sove, spille minesveiper, ordne internett eller prating om alt mellom himmel og jord.

Fantastiske Ramsau Foto: Sindre Haverstad


Jeg og Hans Jørgen reiste sammen med Lars Moholdt, Sindre Haverstad og Eivind Tonna forrige fredag morgen med fly ned til Wien. Derifra kjørte vi bil til Ramsau. Når vi kom fram dro vi ut på en kort joggetur før vi fikk middag/kveldsmat. Lørdag morgen kl 07.00 var frokosten klar og hele gjengen var veldig klar for å komme seg opp på breen og få testet langrennskiene for første gangen denne sesongen. Etter vi fikk ordnet med heiskort, gikk turen opp til ca 3000 m.o.h med gondol. Da vi kom opp var det stålende solskinn og nesten ikke vind. Vi satte på oss skøyteskiene og begynte å gå rundt. En super start på samlingen. Andre økt var rolig langtur, der seniorene løp i 2 timer, mens junior jenta løp i 1.45 etter litt bading i en elv og litt forskjellig.


Barbro nyter været på breen Foto: Sindre Haverstad

Dag nummer 2 skulle jeg gå klassisk, mens alle de andre skulle gå skøyting. Jeg hadde ferdigsmurte ski fra pappa med tape. Akkurat denne dagen var det veldig isete i skyggen. Starten på løypa startet med en nedoverbakke og en skarpsving nederst. Jeg får veldig bra fart og har ikke noe annet valg enn å skrense for ikke å kjøre rett frem, og vips så hadde jeg ikke mer smurning igjen. Dette fant ikke jeg ut før det hadde gått en halv runde med utrolig dårlig feste med ”vidunder tapen”. Så da ble resten av økta skøyting på klassisk ski. Andre økt var klassisk rulleski med styrke stak.


Svart snø, men fint vær Foto: Sindre Haverstad

Mandag morgen stod det igjen skøyting på planen. Hans Jørgen, Lars og Sindre gikk med kartstativ på breen for å få inn litt o-teknikk. De fikk noen blikk, for det var ikke helt normalt. Alle hadde en litt kortere økt oppe på breen i dag ettersom andre økt var stake intervaller på klassisk rulleski. Seniorene kjørte 3x5min og 3x3min staking, mens jeg kjørte litt kortere drag og gikk de første 3 med helkropp. Jeg kjørte 3x4min helkropp og 3x2 staking. Guttene hadde dagen før funnet den perfekte stakebakken, gjennomsnitt på 13 % stigning. Den var bratt! Og alle var rimelig slitende da vi måtte ta av rulleskiene og jogge ned for det var farlig å kjøre ned på rulleskiene. I lunsjen kom de resterende 3 med tog til Schladming, så vi ble mannsterke.


Høy fart og bratt under stakeintervallene Foto: Øystein Kvaal Østerbø

Tirsdagen startet med en klassisk økt for hele gjengen på breen. I dag gikk det litt bedre med feste for alle. Men i dag var det ikke så bra vær lenger. Den første runden tror jeg alle syntes var kald. Det snødde/haglet og det var litt vind. Heldigvis lettet det litt utover økta. Andre økt var jogg, spenst og maks styrke. Noen av oss fikk veldig dårlig tid før middagen og svenskene mente de tok en ”norsk dusj”. Dvs og ikke å dusje fordi de skal trene dagen etter.

Onsdag dro seniorene og svenskene opp til breen, mens jeg hadde hvile dag. Jeg satt på rommet og laget film og spilte minesveiper. Den kjedligste dagen jeg har hatt på lenge. Seniorene hadde heller ikke trening etter lunsj, så vi hoppet inn i bilene og kjørte ned til Schladming for å kjøpe en is.

På torsdag var alle på plass oppe på breen igjen med nye energi etter hviledagen i går. Det stod skøyting på planen igjen, men også i dag gikk alle litt kortere for etter lunsj stod det stavgang intervaller i utforbakken i Schladming. Denne økta skulle by på smerte for alle. Seniorene skulle til toppen og de skulle ha 6 drag, så det ble 200 høydemeter per drag. Disse dragene tok rundt 10 minutter. Jeg kjørte 5 x 5 minutter og stoppet på mellomstatsjonen. Denne dagen ble det også laget en ”videodagbok” som kanskje kommer ut hvis noen tar initiativet til å lage den.
Fredag stod det klassisk på breen for hele gjengen igjen og som andre økt ble det en joggetur og styrke. På styrke økten var det Tonna styrke. Etter å ha holdt på med rygg øvelser i 10 min skulle alle først gå trillebår opp trappene 2 ganger, men ikke nok med det så skulle guttene hoppe, fortsatt i trillebår, på armene opp halve trappa. Da ble det litt pustig og roping i trappene der vi bodde og tror alle var veldig glade da de kom opp.

Lørdag og nest siste dag oppe på breen. Vi gikk skøyting og det ble en lang økt for de fleste. I dag fikk vi tilbake knall været, med stålende solskinn og litt vind. Jeg hadde hvile økt som andre økt igjen, utrolig kjedelig. Men da jeg lå inne og så på film var de andre ute og staket seg en tur. På kvelden fikk vi besøk av finnene som bodde med oss og vi satt og pratet med dem til det ble sengetid.


Strålende forhold på breen Foto: Sindre Haverstad

Søndag og siste dag på breen. Vi fikk stålende vær i dag også, så motivasjonen til å gå noen runder til på breen var bra. Jeg gikk klassisk, mens de andre gikk skøyting. Andre økta, og siste økta for denne gang i Ramsau var stavgang langtur. Seniorene gikk en runde som endte på heisstasjonen opp til breen, mens jeg og Lisa gikk en vei som gikk mot dem så når vi møtte dem tok vi følge med dem ned til heisstasjonen. Det var en knall tur, med sol og vakker utsikt. Jeg og Lisa møtte bare Lars, for Hans Jørgen og Eivind jogget helt opp til breen og skulle ta en ”klettersteig” ned, med staver og uten sikring. Den siste gondolen ned hadde gått da de stod på toppen, og snu det skulle de ikke. Vi andre kom ned ganske lenge før de andre, så vi måtte vente og lurte på om de faktisk turte å klatre ned der uten sikring eller om de måtte snu. Men etter en god stund kom de ned og de hadde klatret ned. På kvelden var jeg og Hans Jørgen på besøk hos Rustas på ”party” for å feire 50 årsdagen til Morten Tomter. Etter det var det å pakke alt ned i bagene.

Så var det hjemreise turen. Vi reiste fra Ramsau i 9 tiden med 2 biler og 7 personer. Etter en ”genial” idé så ble det til at vi satt 2 i en bil og 5 i den andre. I bilen med 2 var all bagasjen, mens i den andre var det ingen ting. Noe jentene i baksete i 5 mans bilen var ganske irritert over. For 3 stykker bak i bilen i 3 timer og den veien vi kjørte var ikke bare rett frem, men vi tok frem minesveiper spillet på PC’n som drepte tiden. Jeg klarte den vanskeligste banen for 4 gang av 219 spilte spill på samlingen, det er 1 % vinnersjanse. Og nå sitter jeg på flyet. Både jeg og Hans Jørgen blir med hjem til Brandbu. Jeg reiser til Lillehammer i morgen tidlig og Hans Jørgen reiser til Falun igjen på onsdag.


Fornøyd Hans Jørgen Foto: Sindre Haverstad

Vi er begge storfornøyde med samlingen. Hans Jørgen har dessverre blitt litt forkjølet, men satser på at det går fort over. Neste ski-o samling er på Hønefoss i slutten av oktober, så da blir det å trene frem til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar