søndag 21. november 2010

Samlingsliv

Det har vært en god stund siden jeg oppdaterte her nå, men det betyr ikke at det ikke har hendt noe, snarere tvert imot. Omtrent 250 treningstimer har blitt lagt ned på alt fra barmarkssamlinger i Sundsvall, "et par" runder i skitunnelen i Torsby, landslagssamling i Horten, bresamling i Ramsau, barmarkssamling på snø(!) på Gardermoen og endelig den årlige første skisamlinga i Bruksvallarna.

Treningen har for det meste gått greit gjennom hele høsten, men under landslagssamlinga i Horten pådro jeg meg en liten skade i høyre hamstrings. Denne har kommet å gått litt, men nå har jeg med hjelp av fysioterapeut ved Lugnets Fysiocenter fått trent den opp igjen og det virker som det er på bedringens vei.

Gjennom høsten har jeg holdt et svært høyt trykk i treningen og balansert veldig nærme hva jeg tåler. Kanskje til og med litt for langt. Derfor har jeg et par uker nå vært nødt til å roe litt ned for å sikre meg overskuddet igjen. Nå virker derimot kroppen mye bedre og motivasjonen er tilbake på topp. Ser derfor frem mot en særdeles spennende o-periode som begynner neste helg på Austlid med åpen landslagssamling. Det ser dessverre ikke så bra ut med tanke på snømengde, men forhåpentligvis får vi til noe o-teknisk trening slik at de mange ungdommene får en samkebit av hvor kult ski-orientering er!

Etter samlinga på Skei er vi en gjeng nordmenn som setter kursen for den årlige turen til de finske åpningskonkurransene i Ylläs. Her blir det viktig å finne god flyt i orienteringen og gjøre gode o-tekniske løp slik at man kan dra med seg selvtillit inn i sesongen.

Forhåpentligvis klarer jeg å holde tunga mer rett i munnen enn ved fjorårets ski-o premiere i Ylläs med denne brøleren til 1. post

Helgene deretter kommer det til å gå slag i slag for oss ski-o løpere. Vi kommer til å ligge igjen i Ylläs og trene til onsdagen. Da bærer det rett til Sjusjøen og skitesting for å finne vinterens gullpar sammen med Madshus. I helgen inviterer Tore Watterdal til det tradisjonsrike Venabu Open som kommer være de første løpene i årets norgescup. Her kommer vi også til å ligge igjen etter konkurransene og utnytte løypenettet til o-teknisk trening.

Siste helgen før jul arrangerer vinterens VM arrangører Swedish Ski-O Tour i Idre. Det kommer til å være en uke med masse VM relevante treninger og konkurranser av høy kvalitet.

Totalt blir det dermed 6 World Ranking konkurranser i løpet av 3 uker i desember, noe som vil være svært viktig for å sikre seg god startposisjon i vinterens mesterskap og for å få inn flyten i orienteringen. Det kommer til å bli et hardt program, men det må til om jeg skal heve meg de hakkene jeg ønsker.

I romjula arrangerer jeg sammen med Carl Magnusson en ski-o samling for noen av de norske og svenske seniorene på Åstjern som avsluttes med ski-o konkurranser på Lygna den 2. januar. Forhåpentligvis for vi gode skuter og skiforhold slik at vi kan nyte av de fantastiske mulighetene Åstjern og Øståsen skiløyper tilbyr.
Episke forhold under fjorårets Camp Lygna

En svært spennende tid går jeg altså i møte nå som ski-o sesongen står for døren. Det er fortsatt lenge til EM og VM som går i starten av februar og slutten av mars, men de første løpene kommer til å bli svært viktige for å komme inn i en god trend som man kan flyte på gjennom sesongen.

Avslutningsvis noen bilder fra høstens samlinger:

Alternative vekter når styrkerommet ikke kan matche oss

To slitne nordmenn på svensk "läger" etter 12*8 min intervaller

Ski-o løper i solnedgang

Ramsau gjengen 2010

Bjørnar var også i Ramsau

Forhåpentligvis kommer all treninga til disse barske gutta å betale seg til sesongen

"Stol aldri på en tynn trener"

Hans Jørgen med god kontroll på et Kasakhstansk løypenett på breen

/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar