søndag 21. november 2010

Nostalgi

Som oppvarming til dagens intervalløkt fant jeg frem et gammelt kart fra 2001. Da ble det arrangert verdenscup sprint i ski-o på Lugnet. Med dagens snøforhold med 5-10 cm snø på åpne gresslettene var det derfor perfekt å gå ski-o uten noen oppkjørte løyper. Jeg prøvde allikevel å holde meg til de løypene som var på kartet og gikk slik jeg ville gått om det hadde vært en meter mer med snø og oppkjørte løyper. Det fungerte faktisk overraskende bra og er antageligvis den beste ski-o treningen jeg kan gjøre akkurat nå. Så det kommer nok til å bli minst en økt til før jeg setter kursen mot landslagssamlinga på Skeikampen neste uke.

"Fine" ski-o forhold på Lugnet

Min tid ble 16:18 i rolig tempo. Har prøvd å drive opp gamle resultater, men har ikke funnet noe. Men jeg kan nok garantere at de gikk veldig mye fortere med ordentlige løyper, uten steinski og med startnr på brystet.

Kartet fra World-Cup sprinten på Lugnet i 2001

En ting som fikk meg til å lure litt var hvordan de tenkte da de la 1. og 2. posten i denne løypa. Fra startpunktet ser man både 1, 2. og halvveis til 3. post, samtidig som man ser løperne til 11. post og de 2 siste postene. Dermed må det ha vært en veldig stor fordel og ikke ha startnr 1...
Det må ha vær en stor fordel å følge med på tidligere startende. Bilde tatt fra startpunkt

Prikkaspor i 2001 var fortsatt prikkede 10 år senere


En liten film fra nedoverkjøringen ned mördarbacken:
Og bedre preparert kommer nok ikke mördarbacken være før det nærmer seg skidspelen, om ikke de nye løypeavgiftene sikrer bedre løypepreparering i år

2 kommentarer:

  1. Mistenker at noen så rart på deg der du gikk i lyngen med ski på beina?

    SvarSlett
  2. og kartstativ på magen...

    Men som du ser holder svenskene seg i den lange 300 meters kunstsnøløypa på stadion, så jeg hadde alle de andre løypene (og skogen) for meg selv :)

    SvarSlett