lørdag 14. august 2010

WC suksess på første forsøk

På tirsdag morgen satte jeg meg på flyet til Kristiansund hvor WC i rulleski skulle arrangeres. Vi skulle konkurrere i 3 forskjellige disipliner, 17km fellesstart, team sprint og 200 meter sprint. Dette skulle vise seg å gå mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på forhånd.
Barbro på WC i rulleski

På onsdag formiddag startet sirkuset med et 17 km fristil. Det var fellesstart, der de første 14 km var relativt flate og de 3 siste var seig motbakke. Jeg ante ikke noe om hvor nivået på de andre utøverene lå, så jeg la meg i rygg og hang der relativt lett. Når vi kom til bakken begynte det å bli kjørt litt og en etter en falt av feltet. Tilslutt var vi bare 5 igjen, da det var 1 km igjen satt jeg inn ett rykk som viste seg å bli vinnerrykket og kom 25 sekunder før nummer to i mål. Veldig overraskende seier, men utrolig morsomt!
Pallen WC junior 17 km fellesstart, helnorsk pall!

Barbros avgjørende rykk 1km før mål

Dagen etter hadde vi som gikk WC en fridag, men jeg fikk tilbud om å gå sprinten i den TVsendte Toppidrettsveka. Den gikk i klassisk stil i ei løype på 1,5 km. Jeg gikk en grei prolog, og gikk videre fra kvartfinalen som beste "lucky loser". I semi-finalen ble det tungt og jeg kom et stykke bak, men i mitt heat gikk alle kanonene som Bjørgen og Calla. Men jeg var greit fornøyd med å komme meg til semi. Fikk også gå B-finale - ble sist i den.

På fredag sto det team sprint på programmet for WC rulleski. Jeg skulle gå på 2 laget til Norge i seniorklassen sammen med Kathrine Harsem. Like før start begynte det å regne, noe som gjør at det blir veldig glatt og farlig å gå, så vi var veldig i tvil om vi i det hele tatt skulle stille til start. Men etter vi fikk lånt noen rulleski som er tilpasset for regn bestemte vi oss 10 min før start å stille, og det angret vi ikke på. Vi gikk to etapper hver av 2 km, jeg gikk andre og fjerde(siste) etappe. Ut på siste etappe lå vi noen sekunder bak 1 laget til Norge, dette tok jeg ganske for igjen og når vi kom på toppen av en bakke satte jeg inn et avgjørende rykk hvor jeg fikk noen meter. Disse metrene holdt jeg ned bakken til oppløpet, men det er slik på rulleski at det å ligge bak i dragsuget er veldig lønsomt. Så det ble et helnorsk oppgjør på oppløpet hvor jeg gikk av med seieren med 0.35 sekunders margin. Noe som var utrolig overraksende og ekstra gøy!
Pallen WC senior team sprint

I dag, lørdag, gikk jeg 200 meter sprint. Jeg kom på 2 plass på prologen kun 0,1 sekund bak den italienske jenta som vant. Både kvarten og semi gikk greit, i finalen møtte jeg ei tysk jente. Jeg var veldig nærvøs og kjente spenningen var høy. Dette resulterte i at jeg tyvstartet, og fikk en advarsel (dette vil si at neste som tyvstarter vil bli disket). Jeg klarte og holde meg rolig og fikk en veldig god start. Jeg måtte jobbe veldig, men det holdt akkurat til seier. Så jeg må si meg veldig fornøyd med 3 seier i WC av 3 muligheter!
Pallen junior jenter 200m

Nå venter skole i 2 uker før jeg reiser til Spåtind på samling med NTG i starten på september.

1 kommentar: