fredag 9. april 2010

Pangstart på ny sesong

Skisesongen er nå såvidt over og det er på tide å rette blikket mot neste sesong. Jeg har nå hatt noen rolige uker siden verdenscupfinalen i Ånn. Selv om forrige sesong gikk over all forventning gjelder det å ikke hvile på laurbærene for lenge.

Jeg har nå begynt treningen mot neste sesong med EM på Natrudstilen ved Sjusjøen og VM i Tänndalen i Sverige, det vil si at alle de viktige konkurransene neste år er på "hjemmebane". For å oppnå gode resultater her har jeg valgt som i fjor å holde o-teknikken skjerpet gjennom våren og sommeren med sykkel-O. Jeg kommer blant annet til å sykle VM og et par verdensuprunder i tillegg til noen konkurranser i Sverige. Forrige års satsing på sykkel-O følte jeg hevet meg flere hakk o-teknisk og jeg håper det samme skal skje i år.

Barbro og jeg med sølv og bronsemedalje i fjorårets jr VM

Nå har jeg begynt den nye sesongen med en knallhard internasjonal førsesongsamling i sykkel-O i Åhus i Skåne. Samlinga består av 5 konkurranser og noen treninger med fokus på å komme inn i kartlesningen på sykkel. Første konkurransen var en nattkonkurranse. Det var første gang jeg kjørte sykkel-o med hodelykt og det tok ikke mange sekundene før jeg skjønte hvor vanskelig det skulle bli. Jeg hadde teipet fast hodelykta på hjelmen, men hver gang jeg så på kartet ble jeg blendet og kunne dermed ikke se noe av terrenget. Jeg tapte masse tid i begynnelsen før jeg fant en teknikk som ikke blendet meg og etterhvert kom o-flyten. Jeg syklet egentlig konkurransen rolig siden det var min andre sykkeltur i år, men da jeg fant flyten på slutten av løpet ble jeg revet med og klarte ikke å holde farten nede. Det var nok mange som syntes det var en svært vanskelig konkurranseform, for selv med alle mine feil og lave fart ble jeg nr 3 i Menn Elite.

Kart fra Nattkonkurransen, Cupløp 1: (Trykk på kartet for å se det større)
Den andre konkurransen var langdistanse fellestart. Med et startfelt på over 160 stykker var det litt av en gjeng som satte fart mot startposten. Jeg lå hele tiden med i tetklyngen, men kjente at sykkelformen ikke var helt på plass enda. Jeg måtte slippe klyngen noen meter når farten ble som størst eller det var vanskelig terrengsykling. Heldigvis gjorde teten noen mindre feil og jeg tok noen bedre veivalg og jeg klarte hele tiden å ha kontakt med halen på tetklynga. På sistepost var jeg nr 4, før jeg gjorde et elendig veivalg til mål. Jeg viste at starten på veivalget jeg hadde tatt var veldig lettsyklet, men like før mål var det en 400 meter lang trillesti i motbakke som jeg ikke hadde sett. Jeg tapte dermed over 2 minutter på dette strekket og ble nr 8.

Kart fra Langdistanse fellestart med rute, Cupløp 2: (Trykk på kartet for å se det større)
Den siste konkurransen vi har hatt så langt var en supersprint. Løypa var kun 1,45 km, men den gikk i et ekstremt tett løypenett. Kartet gikk i målestokken 1:1500, det vil si at en cm på kartet er 15 meter i virkeligheten. Selv om jeg var klar over dette før start mistet jeg kartflyten etter 10 sekunds sykling og bommet 1,5 minutt på allerede på førsteposten. Deretter fikk jeg inn flyten i kartlesningen og jeg kom inn i skalaen. Det var ekstremt vanskelig i et så tett stinett, de fleste stikryssene var det bare 5 meter i mellom. I tillegg krydde det av syklister i skogen som ikke hadde den minste anelse hvor de skulle. De fleste stedene stemte kartet veldig bra når man først hadde kontroll på det, men til 15 post fantes det noen ekstra stier og jeg gjorde en bom på rundt 1 minutt. Allikevel ble jeg nr 13 i mål, så det må ha vært mange som har bommet.

Kart fra Supersprint, 1:1500! Cupløp 3: (Trykk på kartet for å se det større)
Det har vært 3 vanskelige økter som har skilt seg svært mye fra hverandre og satt forskjellige o-tekniske krav på prøve. Mange må ha hatt det vanskelig på en eller flere av konkurransene for etter de tre første konkurransene har jeg beste totaltid med 4 minutter over "hele" verdenseliten i sykkel-o med bla.a nr 1 ranked i verden, Lasse Bruun Pedersen!

I morgen venter en forlenget mellomdistanse i et vært kupert terreng og på kvelden en 100 meters stemplingskonkurranse. Søndag avsluttes cupen med nok en mellomdistanse og en 10 timers reise hjem til Falun

Hjemmesiden til Merida MTB-O Camp 2010 med resultater og annen informasjon

2 kommentarer:

  1. Ser bra ut! Bare slått av ei dame så langt også, slett ikke værst av deg det!

    SvarSlett
  2. Det svir ja. 1 sekund etter 2,5 minutts bom på en ekstremt vanskelig supersprint

    SvarSlett