torsdag 27. desember 2012

Åsenrennet 2012

I går stilte Bjørnar og jeg til start på Åsenrennet. Jeg går ikke mange langrennskonkurransene per år, og spesielt ikke i klassisk stil. Men for at dette skulle være så relevant trening som mulig for ski-o bestemte jeg meg for å stake den meget kuperte løypa.

Selv med mye ribbe og andre godsaker de siste dagne gikk stakingen overraskende bra. Jeg åpnet nok i hardeste laget, men med selveste Thomas Alsgaard startende 30 sekunder bak var det inget valg. Lenge klarte jeg å holde avstanden bakover på de glatte skiene, men etter halvgått løp begynte kreftene i overkroppen å ta slutt. Ut på siste runden av 4 runder kommer Thomas forbi og jeg forsøkte bite meg fast, men måtte gi noen meter over hver av bakketoppene.

Selv på glatte skøyteski var nok dette en av de beste langrennskonkurranser jeg har gått, hvor jeg endte kun 1,10 bak vinneren Eirik Kurland Olsen på 10 km.

Følelsen i overkroppen mot slutten av rennet var meget likt hvordan det er i slutten av ski-o løp med mye smalspor, så dette er nok ikke siste gang jeg stiller i klassiskrenn på skøyteski for å få relevant trening.

Bjørnar gikk også et bra løp og endte på 8 plass i gutter 18 år.

Resultater Åsensrennet

Til helgen venter ski-o løp på hjemmebane, Lygna. Dette er både norgescup og det første uttaksløpet til vinterens mesterskap så da gjelder det å ta i litt. Har sett noen av skutersporene fra riksvegen å det ser meget lovende ut!

Adam Karlsson og jeg under Lygnaløpet i 2011
/HJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar