fredag 23. november 2012

Sesongåpning på Beitostølen

I helgen startet jeg skisesongen 2012/2013 på Beitostølen. Jeg gikk sprint i klassisk stil på lørdag og 10km klassisk på søndag. Forventningene var ikke så høye, men jeg hadde lyst til å vise meg litt frem under sprinten på lørdag.

Jeg og resten av Team Lillehammer var på Beitostølen fra mandag av. Så vi fikk testet ski og gjennomført en intervall i løypenettet før rennene startet. Når helgen nærmet seg begynte det å krible veldig i magen og jeg gruet og gledet meg veldig til å komme i gang. Så kom lørdagen og det var sprint på planen. Jeg gikk en grei prolog der jeg ble nummer 11, ca 4,55 sek bak Maiken som vant prologen. Dette var jeg helt greit fornøyd med. Syntes jeg klarte å holde roen og gå teknisk. Manglet nok noen gir for å være med helt oppe i toppen.

Ut fra start i prologen
Målgang i prologen
I kvartfinalen møtte jeg nr 1, 10, 19, 20 og 30 fra prologen. Det var et tøft heat, men jeg kunne ha mulighet til å gå videre hvis alt stemte. Men det gjorde det ikke denne dagen… Jeg kom veldig bra ut i starten, men etter litt klabb og babb i en nedoverbakke fikk jeg yttersving og tapte litt terreng til de 2-3 første. Da begynte jeg å stresse og fikk ikke feste på skiene. Dette begynte å gå både på kreftene og motivasjoen, noe som førte til at jeg var sjanseløs om videre avansement og skle i mål nest sist i heatet.
Etterpå var jeg veldig skuffet over meg selv, for det var ikke dette jeg hadde som mål denne dagen, men jeg tar med meg prologen som var bra og ser videre!

Ut fra start i kvartfinalen
Opp siste bakken - sliter med å få feste på skiene 
På lørdag gikk jeg ut med lave skuldere etter hvordan det gikk på sprinten. Vi hadde fått beskjed av treneren å gå ut kontrollert, og dette gjorde jeg. I dag følte kroppen mye bedre og jeg hadde litt mer guts å gå på med. Etter en kontrollert åpning, hang jeg bra med og hallveis ut i løpet økte jeg tempoet litt. Etter denne tempoøkningen ledet jeg på de som gikk rundt meg noe som var veldig oppmuntrende. Desverre ble jeg litt sliten de siste kilometerene, og tapte noen plasseringer. Jeg ble tilslutt nr 20, 3,12 min bak Therese Johaug. Selv om jeg var ekstremt langt bak Therese, syntes jeg ikke det var håpløst langt bak topp 10, som var ca 1.30 min bak. Etter hvordan det gikk på lørdag, vet jeg at jeg har mye å gå på formmessig og da ser jeg ikke mørkt på avstandene frem. Jeg var best av førsteårs seniorene (de som er like gamle som meg) og det er jeg fornøyd med. Da har jeg i hvert fall ikke blitt noe dårligere enn i fjor.

Ut fra start i soloppgang

Under 10km klassisk

Nå blir det en rolig uke på Lillehammer, før Team Lillehammer skal på smaling på Skei fra mandag av. Her skal vi være frem til fredag, før vi drar til Gålå der nye renn står for tur. Jeg håper å være i litt bedre slag til denne helga, der vi skal gå sprint skøyting og 15km fellesstart med skibytte.

/Barbro

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar