lørdag 12. november 2011

Sesongåpning

Som de siste årene er jeg i Bruksvallarna i Sverige for å gå meg inn på ski foran skisesongen. Dessverre er ikke værgudene helt med oss i år og det finnes ingen snø. Derfor har denne samlingen som skulle startet forrige søndag blitt utsatt. Det har blitt lagt ned en stor dugnadsjobb her de siste ukene for å få istand en skiløype til å arrangere helgens åpningsrenn. På torsdag kunne arrangøren melde om at de hadde fått til å lage en 2,5 km lang skiløype og at de kunne arrangere konkurranser i helgen. Dermed tok jeg, Lars Moholdt og Øyvind Watterdal kursen hit. I tillegg er Lars far, Magne med som smører og supporter.

Konkurranseprogrammet ble litt endret fra planlagt men i dag ble det arrangert 15 km skøyting. Det ble dermed hele 6 runder i 2,5 kilometeren. Nesten så man ble svimmel. Siden jeg ikke gikk noen FIS renn i fjor hadde jeg ingen FIS punkter og fikk dermed starte blant de aller første. Arrangørene hadde gjort en god jobb med å få til faste løyper for de nært 200 deltagerne som hver skulle gå 6 runder. Men for meg som startet først var det nesten for hardt og med svært lite skigåing i beina stivnet leggene mine helt. Jeg klarte knapt å kontrollere skiene til tider og var glad for hver sving og hvert skyv som gikk bra. Jeg kjente også jeg var uvan med å konkurrere på denne måten og at teknikken ikke satt der den burde. Allikvel ble det et greit løp og jeg endte 2:38 bak Maurice Manificat som vant 18 sekund foran Petter Northug. Ettersom Beitostølen måtte avlyse de norske åpningsrennene var det i år et meget sterkt startfelt på plass med de beste utøvere fra både Sverige, Norge, Russland, Frankrike og Kanada på plass.

Mellom oss ski-o løperne som gikk var det også veldig tett og det vekslet veldig mye hvem av oss som ledet underveis i løpet. Best i mål ble Peter Arnesson som snek seg inn 3 sekunder foran Lars Moholdt som igjen var 15 sekunder foran meg. Junioren Daniel Svensson gjorde et bra løp og slo meg også med 3 sekunder mens Gustav Nordström, Daniel Nordebo og Øyvind Watterdal fulgte tett bak meg. Dermed var alle Ski-O løperne innenfor 34 sekunder.

Dette er det nærmeste jeg har vært Peter og Lars i langrenn når de har gjor bra løp og korteste jeg har vært etter vinneren i senior 15 kilometer så jeg ser det som et godt tegn på at treningen har fungert i sommer. Nå ser jeg bare frem imot å få gå ski-o igjen. Forhåpentligvis kommer det snø så jeg kan gå allerede på Skei i slutten av november og i nord Finland i starten på desember. Men først kommer jeg og Øyvind å ligge igjen her i Bruksvallarna noen dager å trene i den korte løypa sammen med Dala Sports Academy

Resultater fra Bruksvallsloppet

/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar