torsdag 16. desember 2010

Opp og ned og opp igjen

Ski-o sesongen er nå godt i gang og jeg har oppnådd flere gode resultater som viser at jeg kan være med i toppen. Jeg slet gjennom november med at kroppen ikke var helt på topp og var nødt til å tilpasse treningen. Det virker nå som det har gitt resultater og at jeg igjen kan være med å gjøre gode løp.

Første helgen i desember dro vi en gjeng nordmenn til Ylläs i Finland. Disse løpene gikk svært bra o-teknisk. Første løpet bestemte jeg meg for å ta det litt roligere å la flyten i orienteringen bestemme farten. Selv om jeg ble veldig stresset ut fra start klarte jeg dette godt og fant fort flyten. Noen små bommer og dårlige veivalg ble, men selv om jeg ikke følte jeg presset spesielt hardt endte jeg som nr 3, kun 47 sekund bak Staffan Tunis.
Mellomdistanse Ylläs med veivalg
Med et så godt løp dagen før var bare å fortsette å jobbe med det samme dagen etter, noe jeg også klarte. Igjen noen veivalgsfeil og noen mindre bommer, men i dag fikk jeg flyten til såppas bra at jeg også kunne øke skifarten et knepp. I mål ble det "juniorene" som toppet lista med Olli Markus som vinner 46 sekunder foran meg. Sammenlagt endte jeg som nr 3, med kun 25 sekunder fra seier. Min beste sesongåpning noen gang.
Langdistanse Ylläs med veivalg
Hans Jørgen, Bjørnar og Barbro med årets
Team Kvåle klær på Venabu
Vi ble igjen å trente i løypenettet i Ylläs noen dager før vi satte kursen tilbake til Norge. Da var det nasjonal åpning med med Norgescupåpning på Venabu. En gjeng svensker hadde også tatt turen hit for å skaffe seg (og oss) bedre world-ranking poeng foran vinterens EM og VM. Arrangøren fikk en vanskelig jobb på grunn av snøforhold og vær som virkelig satte dem på prøve. Minimalt med snø fra tidligere, samt at snømengen dobbles natten før konkurransen og det blåser svært kraftig på de åpne fjellmyrene gjorde sitt til at alle løypene fokket igjen og det ble mye rett på gåing.
Disse løpene ble en stor nedtur for meg. Jeg følte jeg gjennomførte greit, men at det langt i fra var noe toppløp og jeg følte aldri jeg fikk noe gli på skiene. Det endte dermed med en 7. og 11. plass, noe som er langt unna det nivået jeg ønsker å ligge på. Men jeg tror jeg skal ha mer å gå med når vi kommer tilbake til ordentlige ski-o forhold

Barbro i full fart fart mot mål etter at uværet har lagt seg på venabu
Mellomdistansen med GPS rute
Langdistanse runde 2

Nå er jeg, Lars Moholdt og Tiia Tallila på Swedish ski-o tour, en samlings og konkurranse uke arrangert av arrangørene for VM senere i år. Her er også alle de svenske storløperne og til helga kommer enda fler nordmenn for å være med å sette svenskene på plass. I går gikk vi et nattløp og det var godt å se at kroppen fungerte bedre enn på Venabu igjen. Nattløp krever at man ligger enda mer på forskudd og har flyt i o-teknikken en på dagen siden man får mindre overblikk over terrenget. Dette fikk jeg til i løpet og gikk inn til en 2. plass, 32 sekunder bak Erik Rost og dermed slo jeg alle som jeg ble slått med mangfoldige minutter på Venabu.
Jeg føler nå at selv om ikke jeg fysisk er på topp nå etter en tung november så er jeg nå stabilt på et helt annet nivå o-teknisk enn jeg har vært tidligere og jeg kan gå med en helt annen sikkerhet. Så nå gjelder det bare å fortsette å jobbe med dette i helgens konkurranser og videre så kommer nok også formen etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar