mandag 21. september 2009

Seier i Dalapremiären og Rulleski-O i Stiftstaden

Siste uken har vært en tøff uke. Den begynte med egen samling i skitunnelen i Torsby fra fredag til mandag. Her fikk jeg kjørt flere økter på ski og grundig testet gjennom kaldskiparken min. Etter noen økter fikk jeg inn teknikken og snøfølelsen igjen, i tillegg gikk jeg også en rulleski-O økt i Torsby sentrum.

På tirsdagen syklet jeg Dalapremiären, Sveriges første sykkel-O konkurranse, i Mora. Den gikk veldig bra og jeg kunne kjøre med god flyt i kartlesinga hele veien. Eneste bommen jeg hadde var 20-30 sekund til nest siste post hvor jeg var uoppmerksom i et kryss og kjørte rett frem i stedet for å svinge til høyre. Men jeg merket at jeg har trappet ned på syklingen siden Jr VM tidligere i sommer og farten jeg åpnet i fra start ble svært tung å holde inn til mål. Men det holdt til seier i Herrer senior. Se kartene med mine veivalg:







Selve løpet var godt arrangert og det var etter hva jeg kunne bedømme godt over 50 startende. I tillegg var svensk TV der og laget en reportasje om løpet. Se filmen under:


Reultater i Dalapreimären og strekktider


Martin Blomgren ved målgang

På onsdagen satte jeg kursen for Trondheim og landslagssamling i skiorientering der. Dette var ei tøff samling hvor alle NOFs gruppeløpere var samlet i tillegg til noen hospitanter og ungdommer. Vi begynte allerede på onsdagen med tøffe stakeintervaller; 3-4-5-3-4-5-3-4-5 min i motbakke. Det kjentes!
Torsdagen var en langtur dag, mens fredag staket vi som gikk lengst over 3 timer på morgenen og løp sprinten med fellestart i Tour de Trondheim på ettermiddagen. Det var et spennende konsept og det ble mye man mot man kjemping. Med min løpsform gikk det ganske bra så jeg var godt fornøyd med 10 plass og nest best av de som var med på samlinga.


Det var en stor junior gjeng med på samlinga

På lørdagen hadde jeg tenkt å kjøre sykkel-o på første økta, men i mangel på kart ble det bare en sykkeltur i tillegg til tung "Tonna" styrke. På ettermiddagen løp vi sti-O med staver og kartstativ. Siden kartstativet rister ekstra mye når en løper var dette god trening i kartlesning og veivalg.
Kart med veivalg fra sti-O:


Søndagen var det klart for finalen på samlinga med Rulleski-O. Christian Hohl hadde lagt en krevende løype til oss. Jeg kom raskt inn i flyten jeg har hatt på sykkel-O i sommer og følte dermed at jeg bare kunne trykke på det jeg hadde med krefter. Når det nærmet seg mål hadde jeg dermed hentet Lars Moholdt og Eivind Tonna med henholdsvis 2 og 6 minutter, og etter en frekk kutt ned en skråning til siste post sikret jeg seieren med god margin.
Se løpa med veivalg:


NOFs sak om samling og resultater på rulleski-O

Dermed har det vært en veldig bra uke treningsmessig og jeg føler at jeg er i rute. Nå blir det en rolig uke for å lade batteriene før jeg og Barbro drar nedover til breen i Ramsau på fredag sammen med flere av ski-o løperne. Men først har jeg eksamen i Humanbiologi med idrottsinnrikning 1 på torsdag så jeg skal nok få tiden til å gå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar