torsdag 9. april 2009

Påskcup i Mora

Denne uka har vi hatt en Påskcup på skigymnaset her i Mora. Den begynte på mandag med 6 km staking i Vasaloppsspåret fra Eldris til Hemus. På tirsdag var det en lett ski-orientering løype med fellestart og gafling og store innslag av langrenn. Cupen ble avsluttet på onsdag med en klatreetappe som også gikk i Vasaloppspåret, men i feil retning. Starten var nedenfor Hökberg og gikk opp til Gopshus med målgang på toppen av den bratte slalombakken der før det hele ble avsluttet med en verdig bankett med priser, utmerkelser og fantastisk mat. Bandet Lars og Krister sto igjen på scenen for første gang på over 10 år og skapte en god stemning.

På stakeetappen fant jeg aldri helt flyten og kroppen var ikke spesielt pigg. Jeg endte tilslutt som nr 7 i mål, hele 1:16 bak suverene Gustav Nordstrøm. Han vant med hele 44 sekunder, men derifra og bakover var det tettere. På tirsdagens ski-orientering var kroppen bedre og jeg tok teten ut fra start og ledet med ca 15 sekunder når vi kom inn til gaflingen. På grunn av lite snø ble det flere steder til at man kunne løpe rett på i mosen der det var bart i stedet for å gå rundt. Jeg gikk med god flyt hele vegen, men desverre greide jeg å knekke den ene skia og tapte endel tid på det før jeg klarte å skaffe meg en ny. Jeg kom i mål som nr 2, men også idag vant Gustav Nordstrøm. Foran onsdagens jaktstart gikk jeg ut som nr 3, 1,30 bak Gustav Nordstrøm, men bare 11 sekunder bak Gustav Eriksson. Bakover hadde jeg ca ett minutt til Daniel Svensson. Styrtende regnvær og noen plussgrader hjalp heller ikke på humøret når man viste hvilken utfordring som ventet. Jeg gikk inn Gustav Erikson på den første kilometeren opp til Hökberg og deretter gikk vi sammen bort til Gopshus. I slalombakken kunne vi se Gustav Nordstrøm langt foran oss og langt bak oss kom forfølgerne. Dermed ble det en kamp mellom meg og Gustav Eriksson om 2. plassen. Men det viste seg å bli mer en kamp om å klare å komme opp. Jeg gikk foran hele veien og da Gustav ikke viste noe tegn til å prøve å komme seg forbi bestemte jeg meg for å gjøre et lite rykk rundt de siste serpentinersvingene. Han gav et par meter og dermed var det bare å kjempe det man hadde igjen de siste meterne mot mål og det holdt til en 2.plass. Og med banketten igjen ble det en morsom, men slitsom, avsluttning på sesongen.


En spesiell takk til Linus Karlson for lånet av ski under ski-orienteringskonkurransen, og en unnskyldning for ikke å spørre om lov.

Se Dalademokratenes artikkel om Påskcupen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar