mandag 20. april 2009

Långa Natten

Årets 10-mila er over. Jeg fikk i år løpe i IFK Moras 2. lag på den rekordlange 4. etappen, "långa natten", som i år var hele 18 km. 10-mila gikk i år i Såne, og terrenget var dermed annerledes enn det pleier å være på 10-mila. Terrenget bestod av lettløpt bøkskog, granskog i alt fra lett fremkommelighet til ugjennomkommelig og veldig våte myrer. I tillegg var det mange stenmurer i området som man kunne orientere etter.

Starten på Herrestafetten med 360 lag i full fart ut i skogen
Foto: Arrangøren

Min etappe var i år uten gafling, dvs at alle som løp dene etappen skulle til de samme postene. Dermed ville det være en stor fordel å løpe sammen med andre som kan hjelpe deg. Jeg ble derfor bekymret når jeg sto i vekslingsbåsen og hørte mitt lag var meldt, og det virket som det var langt mellom løperene. Når jeg fikk kartet viste jeg at de var noen få løpere som akkurat hadde løpt ut før meg så jeg satte høy fart for å prøve å ta dem igjen. Mot 1. post så jeg flere lys i skogen, og på første post hadde vi allerede samlet oss en liten gruppe på rundt 10 stykker ved at jeg tok igjen noen av løperene som startet foran meg, samtidig som et par gode orientere kom bakfra. Disse gode orientererne holdt jevn fart og løp med bra kontroll, og vi tok igjen smågrupper som lå foran oss hele tiden. Etter 8-9 poster var vi nok rundt 30-40 stk i denne gruppen, men flere falt av etterhvert. Jeg fikk veldig vondt i magen tidlig på etappen og hadde mer enn nok med å følge med gruppen. Men jeg viste at om jeg slapp denne gruppen ville det med en gang gå mye langsommere, og jeg ville tape veldig mye tid. Så jeg holdt meg langt fremme i gruppen for ikke å miste den om noen foran meg skulle slippe. Inn til veksling hadde jeg dermed klateret 21 plasser til 102. plass når jeg sendte ut Johan Sonesson på 5. etappe etter 118 lange og donødige minutter i skogen. Da var det godt med en kvarters dotur før man fikk en varm dusj ute i kuldegradene sammen med 20 andre nakne menn. Jeg fikk 81 beste etappe tid og i mål ble vi nr 116 med 12 timer og 24 minutters konkurransetid. Moras 1. lag mistet teten i begynnelsen og var langt bak etter de første etappene, men de kjempet hele vegen og endte tilslutt på en 17.plass, en liten nedtur siden de ville forbedre fjorårets 7. plass

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar