lørdag 16. mars 2013

VM under par

VM i Kasakhstan gikk dessverre ikke helt som forventet. Det var ingen horrible løp, men toppløpene uteble og dermed også topplasseringene.

Vi kom til Kasakhstan 5 dager før første konkurransen og fikk gjort noen gode treningsdager og funnet roen. Jeg hadde vært litt småsyk sigden EM i Latvia, men følte meg fortsatt på gang mot noe. Under treningene fant vi ut at uværet som herjet gjorde skutersporene helt porøse og stavene sank en halv meter ned i underlaget før det ble noe feste. Dette var ikke helt mine forhold, men vi satte igang å bygge trinser for å kompensere for dette.



Første konkurransen var sprint og kanskje min beste distanse. Dessverre var jeg ikke helt på hugget i dag og  tok flere dårlige veivalg. Dette endte på en 7 plass, 1 tidel bak Stanimir Belomazhev på sjette. Øyvind Watterdal ble nummer 5, mens Peter Arnesson startet VM uka med gull.

Andre konkurransen var mellomdistanse og jeg var meget revansjesugen. Regnet fosset vannrett denne dagen og de 15 meter høye grantrærne knakk som fyrstikker. Heldigvis ble ingen skadet i uværet. Jeg startet bra, men fikk noen strekk hvor jeg tapte litt mye tid. De fleste av strekkene holdt jeg god fart, men dårlige veivalg og fallene trær gjorde at jeg på enkelte strekk tapte for mye. Positivt var i hvertfall at jeg hadde beste tid fra 7 siste post og til mål. Jeg endte på en 6 plass, men den norske laginnsatsen var ikke til å klage på med 4 - Ove Sætra, 5 - Lars Mohold og 6 - delt mellom Sindre Haverstad og undertegnede.

På sprintstafetten gikk jeg og Anna Ulvensøen på det norske laget. Vi hadde en meget god start kombinert med korte gafflinger og ledet med nesten 1 minutt etter 2 etapper. Men når alle hadde gått alle gafflingene endte vi tilslutt på en 6 plass i mål.

Etter de første konkurransene kom en hviledag og været snudde. Det ble kaldt og litt hvit nysnø dalte. Dette var positivt for meg med litt bedre stavfeste.

Stafetten gikk jeg på lag med Ove Sætra og Lars Moholdt. Ove gjorde jobben på 1 etappe og sendte meg ut i teten. Jeg åpnet hardt og hadde halvveis en 1 minutts luke ned til forfølgerlagene. Dessverre holder ikke skaren på en av kuttene og jeg faller og brekker skia. Dermed ble den siste halvdelen av min etappe meget hard på en ski. Jeg blir passert av de andre topplagene. Avstanden opp til disse ble for stor for Lars og han gikk oss inn til en 4 plass.
Sliten Hans Jørgen på 1 ski

Siste distanse var langdistanse fellestart. Dette var siste mulighet for en medalje i dette VM. Jeg var veldig tent og lå hele tiden helt langt. Igjen skjer det som ikke skal skje, mot slutten av løpet knekker jeg først en ski. Når jeg får byttet denne så knekker den andre like etter og jeg fikk gå nesten 20 minutter med brukket ski. Dette gjør meg også så ukonsentrert så jeg gjør en 1 minutts bom. I mål blir jeg igjen nummer 7, med under 1 minutt opp til medaljen. Meget ergerlig.

Peter Arnesson imponerte alle og ble VM konge med 4 gull og 1 sølv. Gratulerer!




Så alt i alt ble ikke VM slik jeg hadde håpet. Litt for mange dårlige veivalg, uvær, fallende trær og knekte ski gjorde at dette mesterskapet ble litt stang ut. Men det skal vel finnes balanse i verden etter mye stang inn i EM.


Nå er vi en Hadelandsgjeng på plass i Finland for å gå ski-o's svar på Jukola - Lumi Toukola. Vi gleder oss

/HJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar