mandag 6. juni 2011

SM gull hattrick

OK Pan-Kristanstad arrangerte i helgen det første svenske mesterskapet i sykkelorientering i Åhus. Det de antagelig ikke hadde regnet med var at det var en nordmann som skulle stikke av gårde med alle gullmedaljene.

Torsdag satte jeg, Johan Granath, Tobias Öström og Erik Frost kursen sørover for å være med i det historiske SMet i Åhus. På veien ned tok vi en overnattingsstopp i Hallbystugan hvor Johan bød på en teknisk MTB bana og fantastiske rulleskiforhold ved en av de største klubbhusene jeg har sett.
Hallbykongen
Første distansen var sprint på de fine furumoene nord for Åhus. Jeg kjørte et bra løp og var som dårligst nr 4 på noen av strekkene. Dermed kunne jeg juble som første SM vinner i sykkel-o nesten 2 minutt foran Johan Granath. I tillegg ble det også Täby seier i dameklassen som gjorde at Täby OK tok storeslem i premiæren på sykkel-o SM.

Resultater SM sprint

Täby OK tok storeslem i første sykkel-O SM. Foto: Skogssport, orientering.se
På mellomdistansen dagen etter gjorde jeg nok et knallgodt løp uten noen større feil utenom et sted hvor jeg mistet stien og fikk snu tilbake. Det gjorde så jeg i løpet av de to første SM dagene kun hadde 1 strekk hvor jeg ikke var topp 4 på strekket. Dette holdt igjen til soleklar seier med over 3 minutt til Tony Larsson som jeg hentet mot slutten av løypa.

Resultater SM mellomdistanse

Hans Jørgen gir jernet. Foto: Niklas Nilsson
Siste konkurransedagen var langdistanse og jeg skulle få kjenne at sykkelgrunnlaget var tynt. Svært slitne ben gjorde at jeg ikke klarte å holde samme trykket i pedalene som de tidligere dagene. I tillegg hadde jeg et par dårlige veivalg og et strekk hvor jeg helt mistet kontrollen på hvor jeg var på de åpne slettene. I dag var også orienteringen bitvis lettere enn de andre dagene og man kan se at noen av multisporterne og terrengsyklistene virkelig dundret på på noen av strekkene og virkelig satte press på meg. Jeg kjørte for det meste greit o-teknisk og trykket på det jeg klarte i pedalene og det holdt til seier med drøje 2 minutt på Tobias Öström.

Resultatet SM langdistanse 

Mange medaljer i bilen hjem. Fv. Tobias Öström, Hans Jørgen og Johan Granath medaljører på langdistansen

En annen morsom sak var en lokal journalist i Åhus antok at siden jeg konkurrerte for Täby OK også bodde og studerte i Stockholm, noe flere syntes jeg var morsomt:



Se kartene fra SM og flere bilder
Artikkel fra SM av svenske orienteringsforbundet

/Hans Jørgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar