mandag 29. mars 2010

NM sprint og NorgesCup finale på Tolga

Tirsdag morgen reiste jeg og resten av de utøverne på NTG som var kvalifisert til NC finalen til Savalen på årets finalesamling. Vi var i alt 13 stykker som dro oppover. Vi gikk en rolig skøytetur da vi kom opp på tirsdag. På onsdag dro vi til Tolga og hadde en veldig god sprint økt i sprintløypa som NM skal arrangeres i på lørdag. Etterpå hadde vi restitusjon med hundespann kjøring, noe som var veldig gøy. Torsdag gikk vi en kort skøytetur før vi satte kursen mot Røros hvor vi skulle bo. På kveldene hadde vi sosiale leker og det ble mye latter på denne samlingen. Finalesamlingen er alltid den beste samlingen i løpet av året.
Kvartfinalen

NM sprint og mitt egentlig største mål denne sesongen ble avduket på lørdag. Det var mye spørsmål om smurning eller om man skulle tørre å gå på blanke ski (stake rundt løypa på skøyteski). Jeg bestemte meg for å satse på at jeg var sterk nok til å stake rundt løypa i prologen. Vi var 34 i klassen og det er 30 stykker som går videre til kvartfinale, så jeg håpet på at det kom til å gå greit, og det skulle jeg ikke ta feil på. Jeg gikk inn til beste tid i klassen min med 6 sekunder og hadde 5 beste prolog tid av alle jentene, noe jeg er meget godt fornøyd med. Det var kun jeg og ei til som turte å stake i prologen. Jeg kom derfor greit videre til kvart finale, her gikk jeg med feste for å spare litt krefter og gikk inn til en sikker seier uten å ta i så veldig mye. I semifinalen møtte jeg litt sterkere motstand og valgte igjen feste. Gikk også derfra greit videre og det var klart for finalen. Jeg var velig i tvil om hva jeg skulle velge. Var jeg sterk nok til å stake eller skulle jeg kjøre samme taktikk som i semifinalen. Det ble tilslutt skøyteskiene som lå på startstreken. Det var bare jeg som staket og etter en dårlig start, så lå jeg på 3 plass i første sving og på toppen var jeg 4-5 hele 15 meter bak de tre i teten, men det var da skøyteskiene viste seg frem og gled dem inn og på oppløpet var jeg like bak. Da kan jeg si som Northug: ”De hadde ikke sjans!” og jeg gled inn de 10 siste meterne med hendene over hodet overlykkelig over seieren jeg aldri hadde sett for meg på toppen av bakken.
Målgang i finalen på skøyteski

Jeg fikk mange kommentarene på at jeg turte å stake, og jeg må vel inndrømme at det er nok all stakingen i skutersporene denne sesongen som gjorde at jeg i det hele tatt tenkte tanken. Så da er det bare å takke all ski-o gåingen, og kanskje noen andre også burde tenke på å starte med det??

Det var veldig deilig å få nok en medalje rundt halsen, i hvert fall når det er det som er sesongen store mål. Målet var ikke gull, men en finale og hvis jeg hadde dagen så kanskje en medalje på en god dag, da var det ekstra deilig at det faktisk ble gull!
Pallen i K18

På søndag var det NC finalen. 3.75km + 3.75km pursuite (skibytte). Jeg var utrolig sliten etter gårsdagen og hadde fått veldig lite søvn pga verkene bein og armer. Det var rett og slett ikke min dag. Helt fra jeg våknet og så at klokka var 07.39 og jeg skulle reise kl 8 fikk jeg det veldig travelt og jeg ikke hadde pakket ennå. Med frokosten i hånda rakk jeg bussen til stadion. Når jeg kommer til stadion får jeg veldig gode ski og alt er klart, jeg legger ut skiene i båsen til skibytte og begynner å varme opp. Når det er 10 minutter til jeg starter finner jeg ikke klassisk stavene, men lar det være og tar reservestavene. Jeg merker med en gang ut i løpet at dette ikke er min dag og nesten sliter med å henge med på klassisk delen og til skibytte ligger jeg i tet på 3 plass, men da jeg kommer på skibytte finner jeg klassisk stavene mine. Jeg har lagt ut klassisk stavene i stede for skøytestavene. Jeg får ropt meg til et par lenger staver, men da jeg skal bytte får teten en luke som jeg aldri klarer å tette. Da går alt veldig nedover, både motivasjon og plasseringene. Jeg hadde ingen ting å gi og når jeg i en av de siste svingene også faller ble det liksom prikken over i’en for en ”dårlig dag på jobben”.
Jeg trodde nå at denne 7 plassen jeg fikk i rennet skulle ødelegge for pallplasseringen sammenlagt i NC, ettersom jeg lå på 3 plass før dette rennet, men heldigvis holdt jeg plassen og ble dermed 4000 kroner riker. Veldig god timebetaling etter å ha gått bare 4 renn.

Da var skisesongen 09/10 over for denne gang, og jeg må vel si meg veldig, VELDIG fornøyd med 2 NM gull, 1 NM sølv, 3 plass sammenlagt i NorgesCupen og deltagelse i Nordisk juniorlandskamp med gull på stafetten!

2 kommentarer:

  1. Grattis Babsan! Tøft å stake.

    SvarSlett
  2. Har ikke fått sagt gratulerer enda, så; gratulerer! Liker spesielt at du er tøffere i hodet enn de andre

    SvarSlett